Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svenska dataspelsutvecklare blomstrar

Publicerat torsdag 2 januari 2003 kl 05.00
Den svenska IT-branschen har genomgått ett stålbad de senaste åren. Men det finns företag som klarat sig förhållandevis bra och till och med växt. Det är data-tv-spelsföretagen. Intresset för att spela spel på sin PC, X-box, Playstation eller Gamecube har inte minskat utan ökat den senaste tiden, vilket fått de svenska spelutvecklarna att vädra morgonluft.
- Ser man på marknaden som helhet så är den i storleksordningen av både musik- och filmbranschen och vi utvecklare får vår del av kakan även om man inte blir störtrik, berättar Linus Blomberg, delägare och vd på nystartade Rock Solid Studios. Mångmiljardindustri Det var ett tag sen som data- och tv-spel var lek. Numera är det ekonomiskt allvar. Globalt säljs numera tv- och dataspel för omkring 160 miljarder kronor om året. Hittills har dock de svenska företag som utvecklar spel för pc-datorer, X-box, Playstation och Gamecube inte gjort så mycket väsen av sig. I alla fall inte i jämförelse med de amerikanska och japanska spelutvecklarna som kan ha flera tusen anställda och som säljer spel för många hundra miljoner kronor var. Växande bransch i Sverige Det trettiotal data- och tv-spels företagen i Sverige säljer totalt för omkring 400 miljoner kronor per år. Men den siffran kommer att stiga väsentligt, tror Linus Blomberg på Rock Solid Studios som hoppas kunna fördubbla antalet anställda till ett fyrtiotal nästa år. - Vi siktar på att fördubbla vår storlek för då kan vi driva två-tre projekt samtidigt vilket är vår målsättning internt, säger Linus Blomberg. Så ni har inte märkt av IT-kraschen? - Nä, det har vi faktiskt inte gjort och de flesta svenska spelutvecklarna har gått bra de senaste åren, säger Linus Blomberg. Fortfarande omogna företag Men trots att det gått förhållandevis bra för de svenska spelutvecklarna är de ganska små och okända. Största företaget Digital Illusions i Göteborg har 180 anställda. Än så länge är de flesta företagen ganska omogna, säger Christoffer Sundberg även han delägare och vd på Rock Solid Studios. - Nu börjar förlagen få upp ögonen för svenska spelutvecklarne och det är något som kommer växa fram så ger man dem ett år till eller två så kommer dte där att växa, säger han. Vilka är det som köper era spel? - Vår slutkund är en kille på mellan 20 och 25 år och det baserar jag på den typen av spel vi gör nu och de vi vill göra, säger Linus Blomberg. Många dataspel innehåller mycket våld. Vad beror det på? - När man skriver ett koncept för ett spel så bygger man det på spel som man spelar själv och det är ju actionspel som de flesta tycker om och personligen så tittar jag väldigt mycket på actionfilm och det innehåller ju olika grader av våld även om det kanske inte är ett självändamål att göra ett våldsspel, säger Christoffer Sundberg.
Thorbjörn Carlsson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.