Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

KO drar Ryanair inför rätta

Publicerat tisdag 16 oktober 2007 kl 16.45

Konsumentombudsmannen drar flygbolaget Ryanair inför rätta. KO anser att resenärer inte får den kompensation de har rätt till av Ryanair när flyg ställs in. KO företräder ett svenskt par som skulle åka hem från Bryssel när Ryanair ställde in flyget ”av tekniska skäl”.

– Man har blivit kvar på flygplatsen på grund av att flygplanet har ställts in. De har själv tvingats ta sig hem med taxi och tåg. Sedan har man krävt ersättning av Ryanair för detta och de har vägrat att betala ut den ersättningen, säger Agneta Broberg, ställföreträdande Konsumentombudsman.

Fick ingen kompensation
Ryanair erbjöd hemresa med ett flyg som gick två dagar senare.

Paret fick tillbaka de pengar som flygbiljetterna kostade, 322 kronor, men fick ingen annan kompensation, inget erbjudande om hotellrum.

Paret vill nu ha ersättning för de 9 000 kronor som hemresan kostade dem.

Ryanair tillbakavisar kravet
Ryanair har hävdat att det rådde ”extraordinära omständigheter” och att sådana lägen inte går att förebygga och att flygbolaget därmed inte behöver ersätta resenärerna.

KO menar att även om det rått ”extraordinära omständigheter” som till exempel strejker, oväder eller säkerhetsrisker, så räcker inte det.

– För även om det är det, så ska alltså bolaget att även om man vidtagit alla möjliga rimliga åtgärder så hade man inte kunnat hjälpa till i det här fallet, säger Agneta Broberg.

Har inte följt rekommendationen
Allmänna reklamationsnämnden har gett paret rätt, men Ryanair har inte följt den rekommendationen.

KO anser att det behövs rättspraxis på området.

Ryanairs Nordeuropachef Wilhelm Hamilton säger till TT att när det gäller det inställda flyget från Bryssel så fanns det lediga platser dagen efter och är det någon som tvingas ta in på hotell så ska Ryanair naturligtvis betala tillbaka den kostnaden.

Peter Öberg
peter.oberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".