Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Får pengarna tillbaka efter fylleri på busscharter

Publicerat fredag 3 januari 2003 kl 11.17
En resenär får tillbaka 3 000 kronor från Hyllinge buss efter ett beslut av Allmänna reklamationsnämnden.
Bussresenären krävde avdrag på biljettpriset eftersom hon tyckte att medresenärerna till Prag var alltför berusade och stökiga. Bussföretagets ägare, Göran Boo, säger att det inte var frågan om något fylleslag, utan att det var två grupper av passagerare som hade roligt på bussen. Skulle till Prag Det var under en bussresa till Prag som en kvinnlig resenär upplevde att resan blev en enda lång fyllefest. Får tillbaks hälften Kvinnan anmälde till Allmänna reklamationsnämnden som nu alltså rekommenderat Hyllinge buss att betala tillbaka ungefär hälften av de pengar som resan kostade. Lydde Reklamationsnämnden Reklamationsnämndens beslut är inte tvingande utan är alltså en rekommendation om hur tvister bör lösas. Hyllinge buss har valt att följa rekommendationen och har betalat tillbaka 3 000 kronor till kunden. Men ägaren Göran Boo är inte nöjd. Han säger att personalen har rapporterat om en lugn resa och att ingen annan resenär klagat. Nu är han rädd att det här kan bli ett pilotfall som kan drabba hela resebranschen.
Tor Danielsson, SR Kristianstad
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.