Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vägverket vill bygga säkra rastplatser

Publicerat måndag 22 oktober 2007 kl 12.00

För att hindra de många stölderna ur långtradare vill nu Vägverket bygga tre bevakade rastplatser i södra Sverige. Det handlar om områden kring Göteborg, Jönköping och Helsingborg. Bra, tycker chaufförer som Ekot talat med.

Långtradarföraren Michell West välkomnar beskedet.

– Jag tycker att det är bra. Det finns mycket sådant i Europa med inhägnat, upplyst och med kamera. Jag tycker att det är en bra idé, säger han.

Är det ett stort problem med stölder?

– Ja, jag har en kollega som kör mycket i Sverige. Han har råkat ut flera gånger för att de har skurit och öppnat bakdörrarna och även känt på hyttdörren, säger Michell West.

Tre områden
Vid E4 en bit från Jönköping hoppas Vägverket kunna bygga en av de säkra rastplatserna under nästa år. Man tittar också på områden vid Helsingborg och Göteborg. Det handlar om områden med mycket transporter och som varit extra utsatta för stölder ur lastbilar de senaste åren, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.

– Jag tror att anläggningen kan bidra till att det blir säkrare för godstransporterna. Man kan parkera sina lastbilar på ett inhägnat område som är bevakat och belyst. På det sättet kan man säkra godset på ett annat sätt än vad som är möjligt nu.

Stölderna ur lastbilar kostar enligt beräkningar runt en halv miljard varje år, ett problem som finns även på andra håll i EU. Testplatserna, som länge efterfrågats av branschen, ska förses med staket, belysning, bom och någon form av bevakning. Det kommer att kosta upp mot en hundralapp per natt.

Kommersiell drift
Vägverket ska nu inleda förhandlingar om exakta platser, och själva driften ska skötas av andra, till exempel en bensinmack eller restaurang.

– Vår ambition är att försöka vara en katalysator som bidrar till att dra igång detta tillsammans med polisen och aktörer som är beredda att driva det här kommersiellt efter en försöksverksamhet, säger Ingemar Skogö.

Men det kommer att kosta. Finns det inte en risk ändå att folk av snålhet ställer sig utanför?

– I så fall fyller det inte det behovet som vi hade trott. Men vi tror att det här är ett så pass stort problem att man är beredd att satsa lite pengar för att få en trygg parkering under den tid man har behov av att ställa sin bil.

Få besökare
En liknande privat anläggning finns redan i Sverige, i Ödeshög i Östergötland. Där har besöken varit få, delvis beroende på problem med att lösa betalningen för utländska förare. Men det har också skissats på fler.

Michell West som är på väg längs E4:an med sitt långa ekipage tror ändå det finns en stor efterfrågan bland chaufförerna om det görs på rätt sätt.

– Bara det blir lättillgängligt så det inte blir för långt ifrån de stora vägarna, säger han.

Kommer du själv att använda dem?

– Ja, självklart.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".