Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Microsoft köper in sig i Facebook

Publicerat torsdag 25 oktober 2007 kl 05.28
Facebook växer kraftigt.

Det amerikanska mjukvaruföretaget Microsoft köper in sig i den populära webbsajten Facebook. För drygt 1,5 miljarder kronor får företaget ensamrätt på ett sälja annonser på Facebook utanför USA.

För drygt en och en halv miljard blir Microsoft ägare till 1,6 procent av den sociala nätverkssidan Facebook. Fenomenet Facebook har ju vuxit explosionsartat världen över sedan sidan öppnades för allmänheten för ungefär ett år sedan och företaget säger sig nu ha över 50 miljoner användare med en tillväxt på 250 000 användare varje dag.

Att ”facebooka”, det vill säga hålla kontakt med sina vänner via sidan, har blivit ett vedertaget begrepp hos många, framför allt unga människor.

Eftersökt plats
Mängden användare gör förstås sajten till en eftersökt plats för investerare och i och med uppgörelsen slog Microsoft ut bland annat företaget Googles bud på Facebook. 

Microsoft har på senare tid alltmer blandat sig i striden om marknaden för reklam på nätet, en marknad som för närvarande anses vara värd över 200 miljarder kronor och som väntas fördubblas inom den närmaste tvåårsperioden.

Många analytiker menar dock att det är en djärv satsning som Microsoft gör. För att Microsofts idé ska fungera, säger de, måste Facebook utveklas till ett slags webbportal där människors totala verksamhet på nätet samlas. Det är inte alls säkert att den gör, menar de skeptiska.

Förlorade attraktionskraft
Dessutom säger Jim Goldman, analytiker på tv-kanalen CNBC, att Microsoft och Facebook får akta sig så det inte går för Facebook som för  konkurrenten MySpace.

Där köpte företaget News Corp reklamrättigheterna och satte upp massa så kallade banners, det vill säga reklamskyltar på nätet, och vips, så förlorade den sidan en del av sin attraktionskraft och många av dess användare sökte sig någon annanstans.

Daniel Alling, New York
daniel.alling@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".