Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt fler unga dör i trafiken

Publicerat onsdag 8 januari 2003 kl 05.20
Det svenska trafiksäkerhetsarbetet får underkänt i en forskarrapport från VTI, Väg- och transportforskningsinstitutet, som offentliggörs i dag onsdag. Trots att antalet omkomna minskade något förra året, så dör betydligt fler än vad som är rimligt anser forskarna.
Mest oroväckande är utvecklingen bland unga där allt fler omkommer, anser Urban Karlstöm som är generaldirektör för VTI. –Här ser vi en förändring jämfört med andra befolkningsgrupper. En kraftig ökning av antalet döda bland de upp till 24 år och det är oroande. I snitt har runt 50 ungdomar mellan 18 och 24 år dött de senaste åren, en femtioprocentig ökning på ett par år, trots att allt färre unga tar körkort. Forskarna på VTI varnar nu för vad som kan hända när en större ungdomskull de kommande åren kommer upp i körkortsålder. En bomb kallar Urban Karlström det. Utvecklingen bland de unga är bara ett av de områden där rapporten pekar på brister i trafiksäkerhetsarbetet, även om antalet döda totalt sjönk något förra året. Ombyggda vägar, bättre bilar, vinerdäckslag och högre bensinpris har till stor del ätits upp av högre hastigheter, ökad trafik, framför allt lastbilar, och dessutom en attittydförändring som Urban Karlström tror är en av orsakerna till olyckorna bland ungdomarna. – Vi kan ana oss till att det finns beteendeförändringar, attityder, förhållningssätt som vi måste uppmärksamma och diskutera. Inte minst sambandet mellan trafik och alkohol. Förutom en diskussion om förarens ansvar så efterlyser VTI en forsatt ombyggnad av vägarna, bättre polisövervakning och dessutom att det blir ordentlig fart på den tekniska utvecklingen i bilarna. I dag finns både alkolås, tvingande bältespåminnare och varningssystem när man kör för fort. Men det tar för lång tid, säger Urban Karlström. – Jag tycker det skulle gå snabbare. Det borde kunna introduceras i nya fordon i en snabbare takt än hittills.
Daniel Rundqvist
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.