Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sverige kräver bättre djurtransporter i EU

Publicerat onsdag 8 januari 2003 kl 18.12
Varje dag fraktas tiotusentals djur kors och tvärs i Europa, inte sällan utan foder och vatten. Det är ingen vacker bild som tonar fram i en utredning som miljöpartisten Gudrun Lindvall gjort på uppdrag av jordbruksdepartementet som nu kräver hårdare kontroll av djurtransporterna inom EU.
Bland annat vill Gudrun Lindvall att djuren inte ska få transporteras längre än åtta timmar åt gången. Utredningen anser också att direktiven kring djurtransporter inom EU är för otydligt skrivna och att de ofta inte följs över huvudtaget. Det handlar om många djur, visar beräkningar. År 2000 fraktades omkring 20 miljoner slakt- och livdjur mellan EU-länder. Lägg därtill en halv miljard fjäderfän som kycklingar och höns. Utredningen vill gagna lokal slakt Utredningen föreslår att man genom både bidrag och avgifter ska gagna en mer lokal slakteriverksamhet, som inte kräver så långa transporter. Den vill också ha en gräns på åtta timmar för djurtransporter inom hela EU, och efter en resa ska djuren få vila i minst tre veckor före nästa transport, anser Gudrun Lindvall: – Efter åtta timmar ska djuret vila i tre veckor. Det beror dels på att vi vill ha en gräns på åtta timmar, men också på att när man transporterar djur transporterar man också smittor, och det kan ta lång tid innan sjukdomar bryter ut, säger hon. Hur länge måste djuren vila idag? – Det varierar mellan djurslag. Ofta är det en timme och så kan du repetera, och efter en repetition till är det 24 timmar som man ska vila, men det är som längst 24 timmar. I Sverige har man redan infört en lag om att slaktdjur maximalt får transporteras i åtta timmar i sträck, men i många fall kan inte Sverige gå emot EU:s allmänna transportdirektiv. Branschen ställer sig bakom kraven Åke Rutegård, vd för branschorganisationen Kött- och Charkföretagen, säger att den svenska slakterinäringen ställer sig bakom utredningens krav på hårdare tag, men att samma regler måste införas samtidigt i hela EU: – Vi har ju varit väldigt noggranna med att betona att det här är förslag på Europanivå, alltså vi föreslår ändringar i EU:s lagstiftning. Alltså, vi kan inte, även om vi skulle vilja, så kan vi inte straffa ut oss här i Sverige genom att snabbt förändra lagstiftningen här och dra på oss sådana kostnader som gör att det inte går att konkurrera, säger Åke Rutegård. Djurtransporter är en het fråga inom EU och bland dem som jobbat med utredningen finns det hopp om att flera av förslagen ska tas väl emot. Birgitta Carlsson på Djurens Rätt, som anlitats som sakkunnig, är nöjd, men hon har också en radikalare lösning på problemet med djurtransporter: – Skulle folk sluta äta kött skulle det inte vara någon uppfödning, några transporter eller någon slakt, säger hon. Men det fick du inte in i utredningens förslag? – Nej, därför har jag skrivit ett särskilt yttrande om det.
Magnus Thorén

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.