Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flygresenärer vinner på lågprisbolagen

Publicerat torsdag 9 januari 2003 kl 06.44
Lågprisflyget har kommit för att stanna i Sverige. Det anser Luftfartsverket, som anser att de billiga uppstickarna har varit bra både för branschen och för konsumenterna, trots att de flesta bolagen, nu senast Goodjet, inte har lyckats överleva.
– Den stora förändringen på marknaden är att vi fått fler lågprisbolag, säger Dan Lundvall, marknadsdirektör på Luftfartsverket. Det ökar möjligheten att hitta billiga resor och sätter press på bolagen i branschen. Lågprisbolagens inträde på markanden har revolutionrat flygbranschen, enligt Luftfartsverket. I en ny utredning slår verket fast att resenärerna i stort är vinnare, trots att flera bolag lagt ner. De tre alternativen reguljärflyg, charter och lågpris har vuxit samman, som olika resevarianater, beroende på hur man vill åka. Pris och boking enklare Lågprisbolagen har bidragit med både enklare prisregler och lättare bokning via internet, och även SAS följer nu efter med egna lågprisalternativ. Dan Lundvall, marknadsdirektör på Luftfartsverket, tror att branschen kommer att fortsätta vara turbulent, men man kan skydda resenärerna bättre. – Luftfartsverket anser att det borde finnas krav på licenser för att få starta flygbolag, säger Dan Lundvall, så att kunderna vet att bolaget har ekomoniska möjligheter att ta hand om verksamheten. Lockar till småflygplasterna Även för många mindre svenska flygplatser med sviktande ekonomi och passagerartal, lockar lågprisbolagen. Hans Wallin arbetar med flygfrågor i Jönköpings kommun, där man just nu söker nya bolag. – Vi måste ha kvar vår flygplats i Jönköping, säger Hans Wallin och därför arbetar vi aktivt från kommunen för att få hit lågprisbolagen. Att lågprisboalgen är här för att stanna, är även Goodjets före detta VD Reidar Svedahl, helt övertygad om, trots problemen för hans tidigare företag. – Lågprisflyget är bara i sin linda än, hävdar Reidar Svedahl, före detta VD på Goodjet. Idag står lågprisbolagen för cirka tio procent av marknaden, men om några år kan lde billiga bolagen ha uppemot 40 procent, tror han.
Daniel Rundqvist
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.