Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Halv miljard satsas på lärares forskning

Publicerat måndag 29 oktober 2007 kl 03.00

Regeringen satsar en halv miljard kronor på forskarskolor för lärare. Under de närmaste tre åren kommer hundratals lärare att kunna vara tjänstlediga för att forska.

Lars Leijonborg, högskole- och forskningsminister, tror att det finns många vinnare:

– Vi tror att det kommer att öka kvalitén i undervisningen och innebära att många lärare får en möjlighet att utvecklas i yrket som är värdefullt.

Vilka är det här bra för?

– Först och främst är det ju på sikt bra för eleverna, som får kunnigare lärare. Jag tror att de här lärarna som har jobbat själva som forskare lärt sig hur man forskar, hur man formulerar problem, också kan vara till nytta för sina kolleger att föra in den senaste kunskapen från forskningsfronten. Men ytterst så är det ju eleverna som blir de stora vinnarna.

Under de närmsta åren ska 350 lärare kunna vara tjänstlediga till 80 procent från sina vanliga jobb för att gå en forskarutbildning och skriva en licentiatavhandling, som är ett mindre omfattande vetenskapligt arbete än en vanlig doktorsavhandling.

Kommuner förväntas betala
Men regeringens satsning kommer inte att täcka lönerna fullt ut för dom forskande lärarna, och Lars Leijonborg hoppas att kommunerna ska betala en del av forskarutbildningen:

– Ja, det är ju vår förhoppning och vår tro, att också kommunerna inser att det här är ett bra sätt att öka kvalitén i skolan. Och man kan ju kalla det här för en kompetenshöjning av personalen.

Man skulle kunna hävda att det här egentligen är kommunernas ansvar att finansiera helt och hållet. Men vår förhoppning är ju att de i varje fall ska vara redo att dels ge sin personal tjänstledigt men också bidra med en liten del av finansieringen.

Det här handlar totalt om 350 lärare under drygt tre år. Kommer det att märkas i skolan när de inte blir fler?

– Ja, det här är ju ett försök. Men det finns väl all anledning att tro att det här kommer att gå vidare och det innebär alltså att successivt så kommer andelen forskarutbildade i ungdomsskolan att bli allt större, säger Lars Leijonborg.

Bo-Göran Bodin
bo.goran.bodin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".