Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trafikforskare vill ha ny trafikpolis

Publicerat torsdag 9 januari 2003 kl 11.54
Polisens trafikövervakning har minskat kraftigt de senaste åren. Istället används resuserna till annat. Det hävdar Statens Väg- och Transportforskningsinstitut, VTI, som nu föreslår att trafikpolisen bryts loss från den övriga polisen och kopplas närmare Vägverket.
En stark trafikpolis behövs för öka tryggheten på vägarna, anser Urban Karlström, generaldirektör för VTI, som presenterade förslaget på Transportdagarna i Linköping. – Jag tycker att man ska överväga en förändring så att man får en trafikpolis som är fokuserad på de arbetsuppgifterna och kontinuerligt kan hålla en hög nivå i alla delar av landet. Vägverket kan vara med och betala Enligt siffror som VTI:s forskare tagit fram minskade polisens timmar för övervakning med nästan 25% mellan 1997 och 2001, bland annat därför att trafikpoliser idag får hjälpa till med annat än ren trafikövervakning. Urban Karlström anser att det därför behövs en renodlad trafikpolis som helt eller delvis bryts loss från den vanliga polisverkamheten och som kopplas närmare Vägverket. De kan också vara med och betala verksamheten, eftersom även polisens arbete handlar om trafiksäkerhet. – Det är viktigt att se trafikövervakningen som en uppgift som ska klaras av därför att vi har ambitiösa trafiksäkerhetsmål.som ska klaras av. NTF välkomnar utspelet Förslaget är kontroversiellt bland annat eftersom skeptikerna anser att det är svårt att skilja trafikövervakningen från annan polisiär verksamhet, men Urban Karlström är övertygad om att det går att hitta en fungerande modell. Redan tidigare har liknande tankar förts fram från tidigare rikspolischefen Björn Eriksson, som numera är ordförande i NTF. Han välkomnar idag utspelet från Väg- och transportforskningsinstitutet. – Alldeles korrekt tänkt. Jag vill ha en trafikpolis, kalla den gärna Trapo, som jobbar på uppdrag av Vägverket och andra så att man får en helt annan prioritering. När jag var ansvarig för verksamheten noterade jag att ungefär 40 procent av alla människor var borta. Det kan inte vara rätt tänkt. – Det får gärna vara en myndighet som är kopplad till vanliga polisen, men jag skulle vilja att den kan dimensioneras och inriktas efter trafiksäkerhetstänkande. Då tycker jag att Värverket kan vara med och finansiera och styra verksamheten en hel del. – Många gånger måste man välja mellan att bygga en ny väg, att informera om en olycksutveckling eller att övervaka den. Då är polisen del i ett annat system också, säger Björn Eriksson.
Daniel Rundqvist
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.