Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SM-guldet ger IFK många miljoner

Publicerat tisdag 30 oktober 2007 kl 07.30
IFK Göteborg firar sitt SM-guld på Götaplatsen.

I helgen avgjordes herrarnas fotbollsallsvenska och guldet gick som bekant till IFK Göteborg. Men det är inte bara lagen och deras supportrar, som bryr sig om hur det går i allsvenskan. Hur lagen placerar sig i tabellen får stora konsekvenser för fotbollsklubbarnas ekonomi.

När slutsignalen ljöd över Ullevi i söndags, var det inte bara den hurrande publiken som firade. Även IFK:s ekonomi- och marknadsavdelning har all anledning att jubla, för placeringen i allsvenskans topp innebär intäkter på mångmiljonbelopp.

IFK:s marknadschef Hans Lundberg förklarar, att den ekonomiska vinsten består av segerpremier och tv-intäkter men framför allt av sponsorpengar.

– Intäkterna från partner är den största enskilda intäkten. Det är klart, att det är betydligt enklare att både förnya och hitta nya partner inför 2008 med ett SM-guld.

Herrallsvenskan omsatte miljard
Svensk fotboll är en riktig miljardindustri och förra året omsatte herrallsvenskan nästan en miljard kronor. Hans Lundberg menar, att lagens ekonomi till stor del beror på, hur det går för dem i allsvenskan.

– Det är ju så, att skillnaden mellan den, som kommer etta och den, som kommer på sista plats, det är miljonbelopp.

Tommy Teorin är generalsekreterare på Svensk Elitfotboll. Han menar, att goda matchresultat och stark ekonomi ofta går hand i hand.

– Ekonomin är grunden, för att du ska göra bra resultat. Visst är det så.

Är ekonomin a och o för att kunna spela bra fotboll?

– Det är en kombination, men ekonomin är ju viktigt. Det är en viktig del av en klubbs fortlevnad.

Det lag, som får lämna allsvenskan för superettan, är Brommapojkarna och för den klubben innebär det en stor ekonomisk förlust. Ola Danhard är klubbdirektör i Brommapojkarna

– Vi vet ju, att det försvinner fem miljoner kronor i tv-pengar och sedan försvinner publikintäkter och även sponsorintäkterna blir lägre.

Vilken är den största förlusten?

– Det är väl tv-pengarna.

Jenny Lagerstedt
jenny.lagerstedt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".