Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Handel på nätet tar fart

Publicerat torsdag 9 januari 2003 kl 15.55
Efter en trevande start tog handeln över Internet fart förra året. En sammanställning som Svenska Postorderföreningen gjort visar att Internethandeln ökade med runt 40 procent förra året.
När internethandeln introducerades på marknaden så var de flesta överens om att det skulle bli framtidens koncept. Men internethandeln fick aldrig den riktigt stora genomslagskraften. Men under fjolåret ökade den elektroniska handeln dramatiskt med cirka 40 procent, jämfört med året innan. Det visar en ny sammanställning som Svenska postorderföreningen gjort. Både postorder och e-handel ökar Katalogbolagen omsatte ungefär 900 miljoner kronor via internet vilket är en ökning med närmare 400 miljoner kronor jämfört med året före. Även de renodlade e-handelsbolagen följer samma trend. Mest män handlar på nätet Böcker, musik, datorvaror, hemelektronik och tjänster som biljetter och resor är de mest populära varorna bland internetkunderna. Det är framförallt män som handlar på nätet, säger Svenska postorderföreningens kanslichef Lennart Helgesson. – När det gäller de traditionella katalogföretagen så är det grabbarnas företag, till exempel Jula och Hobbex och cd och film som säljer bra via nätet.
Albert Capuder
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.