Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sömniga förare hejdas med ny teknik

Publicerat torsdag 8 november 2007 kl 15.47
Larmar när det bli väl sömnigt. Foto: Daniel Rundqvist/SR

Inom några år kommer nya bilar kunna varna trötta förare som är på väg att somna. Trafikforskningsinstitutet VTI har precis avslutat ett försök med ny teknik där tolv personer fått köra sig trötta ute på vanliga vägar. Idag visades resultatet upp.

– En pling-pling och sen så började bältet rycka och dra och ratten började vibrera och sen står det på texten på rutan ”Mycket farligt, du är mycket trött, ta omedelbart en rast med kaffe eller tupplur”.

Då är det bara att stanna här?

– Då är det bara att stanna. säger Hans Ragnar.

Sensorer
På sin plats i baksätet kan Hans Ragnar på ett par små dataskärmar följa vad som händer med den uttröttade föraren. En kamera registrerar blinkningar och huvudrörelser, samtidigt som bilen känner av rattrörelserna.

På föraren sitter dessutom ett stort antal sensorer som mäter bland annat hjärnaktiviteten, och när kurvorna pekar på att det börjar bli väl sömnigt slår bilen larm. Tolv personer har under ett dygn i taget fått köra i en och en halvtimmespass, en av dem är Therese Holgersson.

– Jag trodde kanske inte att jag skulle bli så trött som jag blev, men det var en tankeställare för mig. Jag jobbar mycket natt och det var intressant att se hur man reagerar när man blir trött. Jag tror att det kan vara till stor hjälp, säger hon.

Försöken går ut på att både hitta rätt gräns för när tröttheten börjar bli trafikfarlig samtidigt som man vill pröva varningsutrustningen som finns både på en dataskärm och med ljud och vibrationer.

På marknaden inom några år
Ambitionen är att hitta ett system som verkligen får föraren att ta till sig varningen. Rent tekniskt handlar det om att knyta en kamera till de känselsystem som redan finns i en del bilar. Trafikforskaren Anna Anund räknar med att tekniken finns på marknaden inom några få år.

– Jag tror att ett sånt här färdigt system det kommer att baseras både på mått från körbeteende och ett system som hanterar blinkbeteende. Så att vi kan se hur blinkningarna förändras hos föraren, säger hon.

Daniel Rundqvist
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".