Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik mot ungdomshem

Publicerat torsdag 8 november 2007 kl 17.29

Skolundervisningen för ungdomar placerade i ungdomshem får kritik. Skolverket har granskat sex särskilda ungdomshem för ungdomar med allvarliga psykosociala problem och kommit fram till att skillnaden i kvaliteten mellan hemmen är oacceptabelt stora.

– Det finns allt från institutioner som erbjuder undervisning i princip i alla ämnen, med en skoldag som ser ut som en normal skoldag, till det vi nästan betraktar som mycket bristfällig undervisning som ges utav personal som inte är lärarutbildad, säger Per Lennermark, projektledare vid Skolverket.

Det handlar om ungdomar mellan 12 och 21 år med starka psykosociala problem som placerats på särskilda ungdomshem för att få stöd och vård. Men också för att få den skolundervisning de har rätt till. Nu har skolverket granskat 6 av 33 ungdomshem som Statens Institutionsstyrelse (SIS) ansvarar för och sett stora brister i deras skolverksamhet.

Dålig kontroll på undervisningsämnen
Till exempel bedriver man inte undervisning i alla grundskolans ämnen. Varken på hemmen eller på högre nivå har man haft någon samlad bild av vilken undervisning eleverna fått eller vilka resultat de nått.

Detta gör det svårt att se till att eleverna når målen med undervisningen.

Särskilda behov försvårar
Enligt Susanna Åhgren, jurist på SIS, råder det en särskild situation på ungdomshemmen där det ibland är svårt att utbilda elever.

– De elever som kommer till oss har väldigt stora problem, har oftast skolkat väldigt mycket och har väldigt stora kunskapsbrister. Men självklart ska vi ta till oss av kritiken som Skolverket kommer med, säger hon.

Sedan juli i år har man, enligt Susanna Ågren, tillsatt fyra nya regionchefer som är tänkta att leda och följa upp just skolverksamheten på hemmen.

Eftersöker mer anpassad undervisning
Enligt Per Lennermark kan man på grund av omständigheterna inte ställa exakt samma krav på ungdomshemmen som på en vanlig skola.

– Däremot borde det teoretiskt sett finnas en handlingsberedskap för en mer omfattande undervisning som sen ska anpassas för den enskilde eleven. Det kan betyda att någon elev bara läser två eller tre elever medan någon annan kanske läser tio ämnen, säger han.

Ny ledning jobbar för ändring
Om tre månader ska man redovisa för Skolverket hur man kommer till rätta med problemen. Enligt Susanna Åhgren kommer det bli bättre.

– Vi har en rätt så ny ledning sen några år tillbaka som har uppmärksammat detta och som nu mer tydligt säger att det inte är acceptabelt att det är så stora skillnader. Men förändring tar tid. Vi är på väg och vi kommer att nå dit, säger Susanna Åhgren.

Marcus Eriksson
marcus.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".