Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många företag dåliga på kundservice

Publicerat fredag 9 november 2007 kl 18.02

Svenska företag är dåliga på kundservice. Mycket sämre än bolag i många andra länder. Detta framgår av en undersökning som IT-företaget SAP gjort.

– Jag brukar säga att vi är lite av ett u-land på kundservice, säger Magnus Clementson, försäljningsdirektör på SAP:s telefondivision.

Långsam service
Lång väntan i telefonköer, många knapptryck för att komma till rätt instans och svårt att få tala med en fysisk person i telefon är några saker som drar ner betyget på kundservicen hos många svenska bolag. Detta gäller både myndigheter och privata företag oavsett bransch, enligt SAP:s undersökning.

En majoritet av dem som svarat i undersökningen säger också att de har slutat att vara kund i bolag på grund av långsam telefonservice.

– Det här handlar ju inte bara om teknik. Det ska jag vara väldigt tydlig med att säga. Det handlar också om organisation och framför allt inställning hos ledningarna i de stora företagen i Sverige.

De tar inte kundservice på allvar?

– Jag vill inte använda det uttrycket utan jag tror kanske att man ser det lite mer som ett nödvändigt ont, säger han.

Detta är något som Helena Ferry i Göteborg kan skriva under på. Hon beställde en kamera för en månad sedan som det var fel på. Då började också en följetång med kundtjänst som pågår än i dag för att antingen få tillbaka pengarna eller få en ny kamera.

– Det är tillräckligt dåligt att jag har väntat på min kamera i en månad, men det allra värsta är att jag har blivit så fullständigt ignorerad och dåligt bemött av deras kundtjänst. Mitt intryck är att de tror att missnöjda kunder försvinner om man förhalar deras ärende tillräckligt länge.

Kommer du att handla mer därifrån i framtiden?

– Aldrig någonsin, jag vet att om jag blir missnöjd så kommer de inte att lyssna på mig, säger Helena Ferry.

Annika Carpman
annika.carpman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".