Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Förluster hotar Saabs framtid i Sverige

Publicerat torsdag 16 januari 2003 kl 05.59
Saab Automobiles stora förluster kan på sikt leda till att Saab inte längre finns kvar i Sverige, säger bilforskare Christer Karlsson vid Handelshögskolan. Senare på torsdagen kommer Saabs ägare, världens största biltillverkare Genaral Motors, GM, med sin rapport för det fjärde kvartal 2002. Resultatet väntas visa att GM tjänade mycket pengar men att det går trögt i Europa och framför allt gäller det Saab.
– Risken med det är att hela det här företaget på sikt försvinner, att en Saab är en Opel fast med annat namn på i bästa fall. Då försvinner den separata utvecklingen och då försvinner den separata produktionen, då blir det en del av hela General Motors. Huruvida vi då kommer ha någon utveckling och/eller produktion i Sverige blir mera osäkert, säger Christer Karlsson bilforskare och professor i industriell produktion vid Handelshögskolan i Stockholm. Under senare tid har en rad amerikaner från GM tagit över ledande befattningar vid Saab i Trollhättan. Syftet är att kunna styra företaget hårdare från Detroit, när GM nu tar krafttag för att försöka vända dom röda siffrorna. I åtgärdsprogrammet ingår att Saab ska marknadsföras aggresivare inom GM-familjen och produktutveckling och tillverkning ska samordnas mer med framför allt Opel, allt för att pressa kostnaderna. Problemet, utifrån svensk horisont enligt Christer Karlsson, är att det finns en uppenbar risk att GM går mycket långt i sin kostnadsjakt och därmed suddar ut det speciella med Saab, så att produktionslinjerna i Trollhättan snart blir lätta att byta ut med någon annan GM-fabrik. – Vad som händer i en sådan struktur är att varje enhet helt enkelt konkurrerar i ett globalt perspektiv, då finns det inga speciella emotioner till en viss plats. De här företagen lägger ju produktion i världen efter vad det är bäst. Så man kan flytta produktion från Sverige utan större problem om det skulle vara så? – Ja om inte Saab-bilar är något speciellt utan helt enkelt mer eller mindre samma bil som en Opel då blir ju argumentet att ha produktionen på en speciell plats ganska litet. För att trygga framtiden i Sverige måste Saab försvara den själständighet som finns kvar, anser Christer Karlsson. Men då måste Saab-ledningen också visa att den klarar av att reda ut problemen på egen hand, det har den hittills inte gjort, säger han. – För närvarande tycker jag inte företaget är bra i någon väsentlig dimension alls. Det är allvarligt. Det är ett väldigt dåligt betyg från en bilforskare – Ja men det måste man säga när produktsortimentet är oacceptabelt, utvecklingskostanderna för höga, produktionskostnaderna för höga och försäljningsvolymerna för låga. Då är det svårt att ge något vidare betyg.
Sören Granath
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.