Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elbranschen tar till sig av konsumentkritik

Publicerat fredag 17 januari 2003 kl 19.24
Elbranschen tar åt sig av kritiken som riktas mot dem och lovar bättring. När branschen på fredagen träffade näringsminister Leif Pagrotsky, lovade man bland annat att räkningarna ska bli lättare att förstå och att det ska bli lättare att byta elleverantör.
– De har informerat om, att detta jobbar de intensivt med, säger Leif Pagrotsky. Om det räcker och om det är tillräckligt bra, det går inte att veta i dag. Vi ska ses igen framöver, och så får vi se hur framstegen ser ut. Skarp kritik Flera chefer inom den svenska elbranschen, bland annat Vattenfall och Sydkraft, träffade näringsminister Leif Pagrotsky, som tidigare uttalat skarp kritik vad gäller elbolagens service till kunderna. Det var efter en kritisk rapport från konsumentverket som näringsministern kallade till sig representanter för elbolagen för att balnd annat diskutera hur det ska kunna bli enklare att byta elleverantör och förstå elräkningarna. Arbetar med åtgärder Bolagen visade en viss förståelse för kritiken, och arbetar enligt ministern redan med åtgärder för att förenkla för kunderna. Leif Pagrotsky sade efter mötet att man nu avvaktar, och ser hur arbetet fortsätter. Han har tidigare hotat med lagstiftning i frågan, men det togs inte upp vid fredagens möte. Ändå utesluter inte Leif Pagrotsky den möjligheten. – Återreglering tillbaks till det gamla tror jag inte är möjligt. Vad man däremot skulle kunna tänka sig, åtminstone teoretiskt, det är konsumentpolitisk lagstiftning som tar upp frågor om information och prisupplysning och den typen av saker. Men jag vill understryka att vi har inte i dag pratat om sådant. Jag hoppas att ingenting sådant ska behövas. ”Ingen lagstiftning behövs” Företrädare för branschen menar att arbetet med förbättringar redan är i full gång, och att någon lagstiftning inte behövs. – På Vattenfall har vi sett de här problemen som finns på marknaden, och vår styrelse fattade redan i oktober beslut om att lansera ett 600 miljoner kronors program som syftar till att undanröja de här problemen som kunderna upplever, säger Per Hallberg, chef för Elnät Sverige på Vattenfall. Vilka problem handlar det om? – Det handlar om att du får mera rak och riktig debitering av din förbrukning, att dina räkningar blir lättöverskådliga, du har rätt att välja periodicitet, och informationen till kunden om förbrukning och pris framkommer väldigt naturligt.
Magnus Thorén
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.