Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sista slurpen kostar en halv miljard

Publicerat söndag 19 januari 2003 kl 10.38
Varje år slänger vi livsmedel för en halv miljard kronor rätt ned i soptunnan, enbart på grund av att vi har svårt att få ut det där sista innehållet ur exempelvis yoghurtförpackningen. Det visar en ny undersökning om förpackningens betydelse för slöseriet med livsmedel i våra svenska hem.
Beatrice Johansson, projektledare för studien, efterlyser bättre förpackningar och mer medvetna konsumenter: – Därför att det är ett enormt miljöslöseri. Produkten i sig har ju orsakat en miljöbelastning, och det är ju förpackningens uppgift i sig att skydda förpackningen, och då blir det ju lite fel om mycket av produkten slängs bort, säger hon. Representativ grupp studerad Beatrice Johansson vid Packforsk, som forskar åt förpackningsindustrin, har mätt upp vad en representativ grupp hushåll slänger i soporna, och tittat på vad som finns kvar i de förpackningar som konsumenterna tror är tomma. Utifrån det har hon räknat fram att vi i Sverige, till exempel, slänger 23 ton av ”delikatess vaniljyoghurt” i soporna varje år, bara för att det är svårt att skrapa ur de sista slurparna. Den här typen av livsmedelsspill är inte bara ett onödigt resursslöseri som drabbar miljön: – Konsumenten förlorar ju pengar, samhället förlorar otroligt stora summor på grund av att det slängs. Det slängs alldeles för mycket livsmedel idag. Hur mycket av våra pengar slänger vi i soporna varje år? – Det rör sig om över en halv miljard kronor per år. Vad kan man göra som konsument för att minska på spillet? – Ja, som konsument kan man ju göra otroligt mycket. Man kan ju skaka, klämma, pressa, krama sina förpackningar, säger Beatrice Johansson med ett skratt. Men studien är främst tänkt att hjälpa industrin och göra det lättare för oss att krama förpackningen, så att vi slipper mangla kaviar-tuben eller skaka den där jordgubgsyoghurten som en galning för att få ut den sista decilitern som enligt mätningarna brukar vara kvar i en en-litersförpackning. ”Vi har en förbättring på gång” Hos en av landets mejeriproducenter, Arla, berättar marknadschefen Lena Hedin att företaget har en förbättring på gång: – Det är så pass viktigt för konsumenten och oss att vi kommer ta fram en ny förpackning nu under våren för fruktyoghurt som bland annat tar hänsyn till just aspekten att få ut så mycket som helst ur förpackningen. Den är mjukare, mjukare att klämma ur, säger Lena Hedin.
Alexander Norén

Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.