Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hård konkurrens om mobilkunder i USA

Publicerat måndag 20 januari 2003 kl 08.28
I USA får de två nordiska mobiltelejättarna Nokia och SonyEricsson det allt tuffare. Konkurrensen hårdnar och båda tappar markandsandelar enligt en ny undersökning. I Sverige håller de bägge ställningarna, i alla fall än så länge.
I mobiltelefonbutiken Geab Phonehouse i Stockholm är det fortfarande SonyEricsson och Nokia som säljs mest. Av de tio mest sålda telefonerna är nio Nokia eller SonyEricsson. I USA däremot går det trögare. Både Nokia och SonyEricsson tappar marknadsandelar enligt en ny undersökning från Telecom Trends International. Nokia är visserligen fortfarande störst med en marknadsandel på 26,5 procent av den amerikanska marknaden, men försprånget har ätits upp och nu säljer Motorola nästan lika många telefoner som Nokia. För SonyEricsson är riktigt dystert i USA, där har bolaget minskat sin marknadsandel från dryg tio procent år 2001 till knappt 7 procent förra året.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.