Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Schaktmassor - inte regn orsak till vägras

Publicerat fredag 23 november 2007 kl 16.22
1 av 2
Vägen rämnade. Ett tiotal fordon hamnade bland jordmassorna.
2 av 2
Klicka på grafik

Det var inte regnet förra hösten som orsakade skredet i Munkedal den 20 december när 400 meter av E6 rasade samman. Istället var det en för stor hög med schaktmassor vid vägen som gjorde att marken gav vika.

Det visar Vägverkets egen utredning som gjorts av docent Jan Hartlén.

– Det var uppläggning av massor på ett sätt som var väldigt olyckligt. Man lade upp massor till en höjd som utlöste skredet.

Varför gjorde man det?

– Tydligen skulle man använda massorna senare för att bygga en så kallad tryckbank och då lade man upp den i en hög under tiden och det gjorde man utanför det förstärkta området och därför fick man också ett skred som föll, Jan Hartlén.

Enligt utredningen var det entreprenören Peab som lade 17 000 kubikmeter schaktmassor istället för 11 000 kubikmeter. Det gjordes på en plats med så kallad kvicklera som helt enkelt inte höll för trycket eftersom kvicklera inte är särskilt stabil.

Entreprenören pekas ut
Utredaren avvisar därmed teorier som att stora regnmängder och fällning av träd, låg bakom skredet som gjorde att E6:an var helt avstängd i nästan två månader. Trafiken till och från Norge fick ta omvägar på flera mil och tågtrafiken låg också nere eftersom också järnvägen också skadades.

Ansvaret i utredningen som presenterades på fredagen läggs alltså främst på entreprenören Peab där Gösta Sjöström är informationschef.

– Det kan vi bara beklaga. Vi har inte satt oss in i detaljerna i utredningen.

Vägverket kritiseras också
Men även Vägverket självt får kritik för att inte ha varit tillräckligt uppmärksamt men också för att regler och rutiner inte varit anpassade för den här typen vägbyggen där kvicklera finns.

– Vi måste ägna mer kraft åt att säkerställa att de riktlinjer som är utformade verkligen efterlevs av alla aktörer i ett sådant här projekt. Det är dels Vägverket som beställare men också entreprenörer och konsulter. Där med behövs det en mer noggrann kontroll av att det samarbetet fungerar så att man följer de riktlinjer som är fastlagda, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.

Inte avslutat än
Fredagens utredning är den första som gjorts för att försöka klarlägga orsaken till skredet. Efter årsskiftet väntas Statens haverikommission komma med sin utredning, om skredet där 28 personer och ett tiotal fordon hamnade bland jordmassorna, ingen människa fick dock några fysiska skador.

En av de drabbade var Monica Alexandersson från Skee utanför Strömstad.

– Det otäckaste var att stå och höra hur det rasade. Det var som att höra det ena lastbilsflaket efter det andra hälla ur en massa grus, sa Monica Alexandersson till SR Radio Väst några månader efter skredet inträffade.

Jan Andersson
jan.andersson@sr.se

Samarbete med SR Väst

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".