Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SSU kritiserar (s) transportpolitik

Publicerat måndag 26 november 2007 kl 12.00
Guteland.

Socialdemokratiska ungdomsförbundet, SSU, är kritiskt till den transportpolitik som bedrivs både av den sittande regeringen och av det egna partiet, socialdemokraterna.

I en rapport som nu ska lämnas till moderpartiet föreslår SSU bland annat trängselavgifter även i Göteborg och Malmö, att bensindrivna bilar ska förbjudas från 2017 och att bensinskatten ska höjas successivt.

– Vi vill att svenska politiker på allvar tar itu med klimathotet, säger Jytte Guteland, ordförande i SSU.

– Transportsektorns andel av utsläppen ökar med 14 procent fram till 2010. Det är en ohållbar utveckling. Vi behöver mer åtgärder för att ställa om, så att människor kan få möjlighet att åka miljövänligt.

Vad tycker du om ditt eget partis sätt att hantera transportfrågorna?

– Jag tycker att man har saktat av på takten. Det behövs fler gröna socialdemokrater som driver på för en omställning av transportsektorn.

Socialdemokraterna har stött det stora vägprojektet Förbifart Stockholm, som väntas kosta mellan 20 och 25 miljarder kronror.

Naturvårdsverket har sagt att det projektet strider mot miljöbalken eftersom det kommer att leda till mer trafik och därmed ökade koldioxidutsläpp.

Kollektivtrafiken prioriteras inte
Andra alternativ, som prioriterar kollektivtrafik, har inte utretts tillräckligt, enligt Naturvårdsverket:

– Vi tycker att man absolut ska titta på planerna och se om man kan komplettera och förändra så att en del av de 22 miljarder som det här kostar, används till miljövänligare transportsätt.

Medan andra sektorer i Sverige har minskat sina utsläpp, har utsläppen från transporter ökat med 11 procent sedan 1990 och väntas fortsätta öka.

Det är samma utveckling i hela världen enligt FN:s klimatsekretariat.

”Nochalerar transporternas roll”
Socialdemokraterna har ju sagt att klimatfrågan ska vara prioriterad, men SSU anser att partiet nonchalerar transporternas roll i klimatarbetet.

– Det är ohållbart att svenska politiker inriktar all kraft på bostäder och industrin, när transportsektorn står för så stor del av utsläppen. Det är god tid att det svenska betongpartiet socialdemokraterna blir det gröna socialdemokraterna. Det behövs fler gröna socialdemokrater.

Ingrid Gustavsson
ingrid.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".