Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regimkritisk rysk tv-chef sparkad

Publicerat tisdag 21 januari 2003 kl 17.52
Idag sparkades officiellt den ryska mediajätten Gazproms chef Boris Jordan. På två år har Jordan gått från Kremlgunstling till regimkritiker och nu talas om ännu ett försök att strypa oberoende media i Ryssland.
– Jag kommer att ta det lugnt och vila den närmaste tiden. Snart föds mitt fjärde barn och det kräver att jag ägnar mig åt familjen i två veckor, säger Boris Jordan och fortsätter: – Sedan kommer jag fortsätta som tidigare och göra affärer i Ryssland. Boris Jordan var tills i fredags högste chef för mediagruppen Gazprom och ryska tv kanalen NTV. Omöjligt jobba kvar Men idag kom det officiella brevet att styrelsen sparkar Jordan från posten som vd i Gazprom. Därmed anser han det omöjligt att fortsätta som chef för tv-kanalen. Den blonde 36 åringens ansikte var högrött när han grillades av ett enormt pressuppbåd i Moskva. För mindre än två år sedan var det han som med dunder och brak tog över makten i mediabolaget. Jordan ansågs då gå Kremls ärenden och att kanalen blivit för kritisk i förhållande till den ryska ledningen. Nu är det plötsligt tvärtom. Bevakning väckte ont blod NTV:s bevakning av gisslanddramat i Dubrovkateatern väckte ont blod bland annat hos president Vladimir Putin. TV-kanalen förbjöds delta i ett mediamöte som Putin höll efter dramat och underförstått anklagades NTV för att ha tjänat pengar på medborgarnas blod. Den reklamfinansierade kanalen var nära bankrutt när den amerikanskfödde Jordan tog över och på mindre än ett år lyckades han få NTV att gå med vinst igen. En del hävdar att han sparkas snarare för hur han ekonomiskt skött mediabolaget än för att han skulle ligga bakom en mer oberoende journalistik. För oberoende för Putin Helt klart är dock att kanalen trots farhågor om motsatsen blivit för oberoende för president Putin. En tv-journalist konstaterar att Jordans avsked än en gång visar att tv-branschen är den enda delen i rysk ekonomi som personligen kontrolleras av presidenten.
Maria Persson Löfgren, Moskva

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.