Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bensintransporter till havs allt mindre lönsamt

Publicerat måndag 26 november 2007 kl 18.04

Råoljepriset är fortsatt rekordhögt och efterfrågan på oljeprodukter är stor, men att frakta dem har blivit allt mindre lönsamt den senaste tiden. I dag, måndag, tvingades Concordia, som är ett av rederierna som transporterar bensin på tankfartyg, att varna för att vinsten under fjärde kvartalet blir lägre än väntat.

– Vi har sett att under det fjärde kvartalet så har marknaden inte gått upp till de nivåer som vi trodde, säger Concordias vd Hans Norén.

Låga bensinlager
Lagren av bensin i både USA och Europa är lägre än på länge just nu. Många bensinbolag och aktörer som handlar med oljeprodukter förväntades fylla på sina lager inför vintern men så har inte skett i den takt som tankrederiet Concordia trodde, kanske till följd av ett högt oljepris.

De senaste åren har generellt inneburit mycket goda tider för rederierna som transporterar oljeprodukter som bensin och flygbränsle men prisutvecklingen på transporterna har inte hängt med den senaste kraftiga prisutvecklingen på råolja. En bidragande orsak till det är att det byggs och sjösätts många tankerfartyg, något som just nu pressar priserna, säger Hans Norén.

– Det kommer många nya fartyg in i marknaden och utbudet på tonnage är större än efterfrågeökningen.

De nya kraven på dubbelskrov och liknande, hur kommer det att påverka marknaden?

– Vi har fortfarande runt om i världen ett ganska stort antal enkelskrovade fartyg och från och med år 2010 så får man inte transportera olja i enkelskrovade fartyg och då försvinner de. Under åren 2008 och 2009 kommer väldigt mycket nytt tonnage som till stora delar ska ersätta det enkelskrovade. Fram tills 2010 kan det då vara perioder av svaga marknader.

Om man vill hyra ett av era fartyg för att frakta bensin, vad kostar det per dag?

– För vår fartygstyp får man betala mellan 20 000 och 25 000 dollar om dagen, säger Hans Norén, vd för tankrederiet Concordia Maritime.

Magnus Thorén
magnus.thoren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".