Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elevens tid i skolan används inte effektivt

Publicerat onsdag 22 januari 2003 kl 12.22
Tiden eleverna tillbringar i skolan används inte på ett effektivt sätt i de flesta skolor. Det säger Skolverket i en kritisk rapport. Konsekvensen blir att många elever inte lär sig tillräckligt mycket.
– Det viktigaste är att individualiseringen inte har kommit särskilt långt. Man stöper elerverna i samma form i väldigt stor utsträckning. Människor är olika och då måste de få olika förutsättningar för sitt lärande, olika mängd tid och olika innehåll, säger Per Andersson, undervisningsråd på Skolverket. Undervisningenstiden ineffektiv Enbart i grundskolan ska varje elev få undervisning i 6 665 timmar. I många skolor är den tiden inte effektiv alls. Mål och resultatstyrningen där skolorna har fått stor frihet fungerar generellt sett inte, enligt Skolverkets kvalitetgranskning. 293 skolor har undersökts, en del av skolorna har varit bra men bristerna är generellt sett stora, visar rapporten. Eleverna lite inflytande över sin tid Den allvarligaste kritiken handlar om att undervisningen inte anpassas till elevernas individuella behov. Man talar om tidsmakthavare och det är traditionen som styr hur tiden används mest. Också bussbolag, schemaläggare och lärare har mer inflytande än eleverna över tiden. En del tid försvinner också: – Det spills bort väldigt mycket, vi talar om tidstjuvar, det är pedagogiskt skolk där eleverna kallt kalkylerar att de gör mer nytta hemma än när de följer med på lektionen men det finns också mycket sena ankomster och förflyttningstider som urgröper det väldigt mycket, säger Per Andersson.
Bengt Hansell
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.