Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Annonsmarknaden väntas öka

Publicerat onsdag 28 november 2007 kl 12.24

Företagens satsningar på reklam på internet, i tv och tidningar fortsätter att öka även nästa år. Det visar en undersökning som gjorts bland ett hundratal av landets största reklamköpare.

Nio av tio företag räknar med att investera lika mycket eller till och med mer på reklam och marknadsföring nästa år.

I år väntas reklaminvesteringarna öka med fem procent i Sverige och nästa år ser det alltså ut som att ökningen blir ännu större.

– Mycket talar för det, vilket samtidigt är lite förvånande med tanke på att många bedömare säger att vi passerat peaken på en högkonjunktur och reklaminvesteringar och samhällsekonomin går hand i hand, säger Anders Ericsson, vd för Sveriges annonsörer.

– Den här branschen brukar alltid ligga i framkant i konjunkturcykler. När en lågkonjunktur väl kommer brukar annonsinvesteringarna vika ganska så tidigt.

Vad beror det här på? Har de marknadsansvariga på företagen inte riktigt greppat det som de andra på företagen gjort i andra undersökningar där de pratar om att konjunkturökningen har stannat av.

– Jag tror inte det. Jag tror att det snarare är en funktion av en hård konkurrens bland många aktörer. Framförallt utbudsannonsörer som dagligvaruhandel, telekom, företag och it-företag.

Någon avmattning som skulle kunna förebåda en svagare konjunktur syns inte på marknaden.

Dagspressens marknadsdel allt mindre
Internet fortsätter att ta en allt större del av annonspengarna nästa år enligt undersökningen.

Om det är någonstans som den ökande viljan att betala för annonser, pr och kampanjer inte syns så är det på tidningsområdet. Där fortsätter den negativa utvecklingen även 2008.

– Tittar vi på dagspressen kan vi konstatera att under de senaste tio åren är egentligen omsättningen för dagspressen oförändrad. Samtidigt som hela annonsmarknaden nästan fördubblats. Det innebär att man omsätter nästan lika mycket pengar som tidigare men däremot så har marknadsandelen närmast halverats. Det är en utveckling som fortsätter, säger Anders Ericsson.

Magnus Thorén
magnus.thoren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".