Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Höjt bensinpris krävs för att nå miljömål"

Publicerat torsdag 29 november 2007 kl 17.11
Skattehöjning på drivmedel föreslås som en åtgärd.

Om Sverige ska nå upp till sina mål för att minska utsläppen av växthusgaser krävs det skattehöjningar och andra förändringar inom transportsektorn, som svarar för den största och ökade delen av utsläppen. Det anser Naturvårdsverket och Energimyndigheten i en underlagsrapport till den parlamentariska klimatberedningen.

– Skatten är ett effektivt styrmedel, och om man vill åstadkomma stora utsläppsreduktioner i transportsektorn, så måste man höja skatten. Hur mycket beror på hur ambitiös man vill vara, säger Karin Sahlin på Energimyndighetens analysavdelning.

Regeringen förbereder en proposition om vilken klimatpolitik som behövs bland annat för att nå upp till ambitionen att minska utsläppen av växthusgaser med 30 procent.

Rapporter från sakkunniga
Den parlamentariska beredning som förbereder beslutet tar nu in rapporter från sakkunniga, till exempel Energimyndigheten, om vad som kan krävas.

– Vi har föreslagit flera olika styrmedelsförändringar, som utgår från de styrmedel som vi har idag. Vi föreslår inget nytt system, till exempel ett separat system för utsläppsrätter, utan utgår från det vi har.

– Vi föreslår att man i grunden höjer drivmedelsskatten, och vårt förslag är 75 öre per liter, och att man kopplar skatten till BNP, så att den ökar när BNP ökar. Vi har också föreslagit att man ökar differentieringen för både fordonsskatt och beräkning av förmånsvärde vid företagsbilar.

Det är några av förslagen. Om ambitionerna ökar för att få ner utsläppen till exempel med 35 procent jämfört med 1990 så skulle bensinskatten höjas med 2,85 kronor litern, men det beror på.

Beräkningen bygger på ett oljepris som är mycket lägre än idag, till exempel och människor kan ändra beteende säger Karin Sahlin.

Skattesatsen beroende av andra åtgärder
Maria Wetterstrand, som företräder miljöpartiet i klimatberedningen, är optimistisk och tror att människor kommer att göra mer själva.

– Det behövs höjda klimatskatter på drivmedel. Hur stora de behöver vara beror på hur mycket man klarar att göra i övrigt i samhället.

– Jag tror att man har underskattat hur mycket privatpersoner och företag kan komma att göra de närmaste åren, bara för att man vill bidra till att minska klimatförändringarna, säger Maria Wetterstrand.

Inger Arenander
inger.arenander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".