Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stölder i virtuella världar ökar

Publicerat fredag 30 november 2007 kl 05.30

Många som spelar dataspel över internet blir bestulna på sina spelfigurer. Problemet har vuxit och är en del av den nya typ av brottslighet som drabbar dataanvändare. Spelidentiteterna kan vara värda tusenlappar, ändå har inte stölderna uppmärksammats särskilt mycket.

Kevin Madstrand som just nu finns på den stora datafestivalen i Jönköping är en av dem som drabbats.

– Jag kunde inte göra så mycket egentligen. Jag kunde bara inte logga in en dag och då blev jag jättesur. Det var förmodligen någon som hade snott min msn-inloggning och så hade de bytt password.

Vad tänkte du om det?

– Ja, slösat 1 000 spänn på ett spel, så blev av med det är inte så kul, säger Kevin Madstrand.

Tusentals svenskar spelar i dag olika dataspel över internet. Både tid och pengar satsas för att bygga upp en spelfigur. Ett av de mest populära så kallade onlinespelen, World of Warcraft, tar till exempel drygt 100 kronor per månad i avgift. Det har lett till att det också finns en svart marknad, säger Per Hellqvist som är säkerhetsexpert på it-företaget Symantec.

– I dag kommer det in mer och mer pengar i dataspelandet i form av att man kan köpa saker inne i spelet eller att man byter figurer med varandra eller säljer sina figurer helt enkelt. Och det gör ju då att det blir ett mer lockande byte att försöka roffa åt sig, säger han.

Spelidentiteter
Stölderna av spelidentiteter kan ske till exempel genom vanliga internetbedrägerier, men det förekommer också att spelaren luras att fylla i sina kontouppgifter för spelet via falska mail eller att någon helt enkelt stjäl uppgifterna direkt från datorn genom spionprogram.

Stölderna rubriceras som dataintrång eller bedrägerier men omfattningen är oklar, och få brott anmäls. Per Hellqvist menar att det funnits tendenser att inte ta brott i datavärlden riktigt på allvar.

– Man ser en klar skillnad på brottslighet i verkliga världen mot brottslighet som sker i den som många upplever som den virtuella världen, alltså datavärlden. Men jag menar pengarna försvinner ändå, det är en stöld som allting annat, säger han.

Nätverk
Stölder av spelidentiteter är samtidigt bara ett exempel på hur kriminaliteten i datavärlden utvecklats. I dag finns etablerade närverk som arbetar med att försöka ta över vanliga dataanvändares datorer och värdefulla uppgifter, långt borta från de tidigare hackers som kanske mest ville göra sig ett namn, säger Per Hellqvist.

– Många av brottslingarna är i dag anställda i företagsliknande former där man sitter på betald arbetstid och skapar virus, maskar och trojaner och utför attacker och kreditkortsbedrägerier. Det är mycket mycket pengar inblandade i den här verksamheten i dag, säger han.

Daniel Rundqvist, Jönköping 
daniel.rundqvist@sr.se

Lars Peter Hielle
lars-peter.hielle@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".