Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kulturkrönikan 2 december

Publicerat söndag 2 december 2007 kl 12.50

Den största prövning som mänskligheten har utsatts för. En samhällsomställning som kräver en helt ny mänsklig mognad. Så sammanfattas i tidskriften National Geographic det globala klimathotet och kravet på tvärbromsning av koldioxidutsläppen.

Bara i Europa och Japan finns ens tendenser till nedskärningar och också där tycks löftena svåra att hålla, noterar Bill McKibben i National Geographic.

En av de snabbast växande utsläppskällorna är det ständigt expanderande flyget och de hundratusentals nya vindkraftverk som krävs tycks också dröja, finner artikelförfattaren.

Centralt i omställningen, finner Stefan Edman, författare till den statliga rapporten om Hållbar konsumtion, är att vända den livsstil som bygger på ”prylpress och statusstress”, ”Konsumismen är vår tids religion, stormarknaden dess katedral.”

Svensk privatkonsumtion uppgår i dag till svindlande 1 200 miljarder kronor per år, finner Edman i sin nya bok Förnöjsamhet. I USA är shopping största fritidsnöje för nio av tio tonårsflickor. Sociologiska studier omfattande ett hundratal länder visar att livstillfredsställelse över en viss ekonomisk nivå inte ökar, utan snarare minskar.

Det är tid för besinning, finner Edman. Att vara tillfredsställda med vad vi har. Så länge vi nu har det. Rent vatten är i dag lyx för tredjedelen av jordens invånare.

Designtidskriften Form har ett temanummer om ”ha-begär”, ett känsligt ämne i branschen. Konsumtionsforskaren Karin Ekström finner att dagens köpvanor ofta speglar en social strävan. Vi vill köpa oss in i en annan samhällsklass, vi jämför oss med grannen och arbetskamraten, vi söker nya identiteter.

Men konsumtionen avslöjar också ett slags schizofreni, på en gång vill vi vara unika och följa trender. ”Dagens superfixade och tjusiga inredningar är ofta väldigt opersonliga och lika varandra”, finner Ekström.

Enligt tidningen Form blir förpackningarna allt viktigare för varorna. Analyser visar också att säljmiljön kan vara avgörande. Nya Stockholmsrestaurangen Pontus vill förmedla ”unik internationell känsla, softigt och lyxigt med nattklubbskänsla”. Eftersom gästerna vill ”synas och bli sedda” erbjuds perfekt utsikt över andra delar av lokalen.

Varuhus blir alltmer ”show-rooms”, ett slags utbildningsarenor för smak”, menar intervjuade modeforskaren Daniel Koch. De lyxigaste butikerna försöker likna konstgallerier, med glest på hyllorna för att markera utvaldhet.

Extrem är lyxparfymen helt utan doft, men i hypersofistikerad flaska. ”Ett skämt eller en sammanfattning av vår samtid?” undrar tidningen Form, som samtidigt ser framför sig ökad konsumtionströtthet och miljömedvetenhet.

Tidskriften Re-public finner att miljörörelsen nu åter växer sig stark i klimathotets skugga.

”Det krävs mer än lågenergilampor nu”, säger en aktivist som bland annat tömmer stadsjeepdäck på luft i Stockholm, Göteborg, Malmö, Sundsvall, Karlstad och Växjö. På frågan ”Är inte det här sabotage?” svaras ”Skadan är minimal jämfört med utsläppen. Glaciärerna smälter - kan din bil simma?”

Johannes Ekman
johannes.ekman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".