Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Telia kritiseras av Konsumentverket

Publicerat måndag 27 januari 2003 kl 01.14
Konsumentverket kritiserar Telia för att inte göra tillräckligt för att skydda kunder som får sina internetmodem kidnappade av oseriösa betaltjänst-företag.
Bakgrunden är att kunder genom att klicka i en ruta som snabbt flimrar förbi på skärmen kan lockas att godkänna att det egna internetnumret kopplas ner och ersätts av företagets betalnummer. Mot en kostnad av tio kronor i månaden erbjuder sig Telia att spärra telefonen för betalsamtal, men Konsumentverket menar att de kan göra mer. Telia skulle till exempel kunna vägra ta betalt av kunder när det inte finns tydliga avtal mellan kunden och företaget, och telefonabonnemanget skulle också kunna spärras över ett visst belopp, anser Konsumentverket. Ralph Arnestig, chef för kundrelationerna på Telia, säger till TT att de inte kan vägra att ta betalt om ett betal- eller utlandsnummer är uppringt.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.