Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svensk export satsar på Afrika

Publicerat fredag 7 december 2007 kl 18.00

I helgen inleds toppmötet mellan EU och länderna inom den Afrikanska Unionen, AU. Från EU:s sida hoppas man bland annat kunna komma in starkare på den afrikanska marknaden, som just nu domineras av handel med Kina, Japan, Indien och USA.

Svenska exportrådet har i år också gjort en storsatsning på Afrika. Petra Zackrisson vid Exportrådet arbetar med södra delarna av Afrika.

– Vi ser att det är en kontinent som växer väldigt mycket och vi ser att affärsmöjligheterna är stora och vi känner att det är en kontinent där man behöver vara på plats en längre tid för att förbereda och öppna upp för affärer, vilket innebär att vi behöver kanske öppna kontor där innan många företag ser affärsmöjligheterna för att ha en chans att ta projekten senare, säger hon.

Av exportrådets åtta senaste uppbyggda kontor utomlands - finns fem i Afrika. Det är en medveten satsning på en kontinent som ur ekonomiskt perspektiv gått framåt. Tillväxten i de flesta länderna söder om Sahara ligger på mellan på 5-6 procent i år.

Det beror mycket på att de råvarurika afrikanska länderna kunnat sälja sina råvaror till allt högre priser, det handlar om olja och olika metaller bland annat. Och de kunder som varit mest aktiva i Afrika är Kina och Indien.

– Det vi har sett är att många länder är väldigt framgångsrika där, och inte minst ser vi satsningar från Kina och Indien. Vi ser att de gör stora och många affärer mycket snabbare än vad vi gör.

Kan man säga att om Kina och Indien inte varit i Afrika nu så hade Europa sovit affärsmässigt?

– Hade vi inte sett Kina och indien så starkt nu så hade svenskarna inte talat om Afrika på det sättet som vi gör idag. Medierna hade inte täckt Afrika på det sätt som de gör idag.

Petra Zackrisson har tidigare arbetat med andra liknande riskmarknader i Sydeuropa och Centraleuropa. Då kunde hon se samma tendens som hon ser i dag ifråga om Afrika - svenska företagare vaknar oftast för sent när det gäller satsningar på nya marknader.

– Vi är bekväma, delvis beror det på att vi har en högkonjunktur i Sverige, vilket gör att man inte ser det starka behovet av att gå utomlands, vilket resulterar att vi inte gör det förrän lågkonjunkturen kommer och då är det för sent. Vi har också en tendens att kanske inte alltid se så långsiktigt. Det finns många länder som är bättre än oss på detta, säger Petra Zackrisson.

Vladislav Savic
vladislav.savic@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".