Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fotgängare utsatt grupp efter lagändring

Publicerat söndag 9 december 2007 kl 12.43

En 72-årig kvinna och hennes treåriga barnbarn omkom på lördagen när de blev påkörda av en bil vid ett övergångsställe i Gustavsberg, öster om Stockholm. Sedan år 2000 är bilister skyldiga att lämna företräde för fotgängare vid övergångsställen. Sedan dess har olyckorna ökat.

Det finns fortfarande många övergångsställen som är direkt livsfarliga, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör vid Vägverket.

Oklart kring olyckan i Gustavsberg
– De värsta är de med två filer åt varje håll, där en bil stannar och den andra ser inte. Då kan fotgängaren råka väldigt illa ut. De är inte så vanliga men de förekommer, säger han.

Omständigheterna kring olyckan i Gustavsberg på lördagen är fortfarande inte helt klara. Det fanns inga vittnen och bilföraren är fortfarande i chock. Men kvinnan och barnet hade precis börjat gå över övergångsstället. Vägen är en raksträcka som lutar neråt och hastigheten 50 kilometer i timmen.

På sådana vägar ska det inte finnas övergångsställen, säger Claes Tingvall. Blir man påkörd i en fart av 50 kilometer i timmen då dör nio av tio, men om farten är 30 kilometer då överlever nio av tio. Och det finns många sätt att tvinga ner farten.

– Man kan smalna av, man kan sätta dit gupp, man kan ha hastighetsbegränsning med någon form av övervakning fartkameror. Många kommuner duktiga när det gäller att göra detta inne i tätorter.

Varför gör inte alla kommuner detta?

– Om det beror på ointresse eller brist på pengar det får man nog fråga varje kommun.

Enligt en ny rapport från Väg och transportforskningsinstitutet, VTI har olyckorna vid övergångsställen ökat med 10 - 15 procent sedan lagen om väjningsplikt vid övergångsställen infördes för sju år sedan. De flesta olyckorna är lindriga, och fördelarna med lagen överväger enligt VTI.

Syftet var att öka framkomligheten och det har blivit lättare för dem som går att ta sig fram i trafiken.

50 dör varje år
Men samtidigt dör omkring 50 fotgängare i trafiken varje år. Ungefär hälften av dem vid övergångsställen, enligt Claes Tingvall på Vägverket. Och risken med lagen är att många fotgängare tar för givet att bilarna verkligen kommer att stanna.

– Om fotgängaren tror sig kunna gå ut och i en miljön som inte är byggd för att förhandla mellan bilisten och fotgängaren, att båda har klart för sig att bilisten verkligen kommer att stanna. Då är det ett mycket farligt läge, säger Claes Tingvall.

Gunilla Österlund
gunilla.osterlund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".