Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dåligt betyg för svenska skolor ifrågasätts

Publicerat tisdag 28 januari 2003 kl 13.09
Sverige är sämre än många andra västländer på att lära barn med invandrarbakgrund att läsa. Det visade en internationell studie för några år sen. Skolverket har nu utrett varför Sverige hamnade så långt ner.
I Kanada, Australien och Nya Zeeland lär sig invandrarbarn att läsa bättre och snabbare än i Sverige. Det slogs fast i en undersökning som den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD gjorde för några år sedan. Svårare för flyktingbarn Nu visar Skolverkets undersökning att det inte beror på att dom här länderna har bättre skolor. Den viktigaste orsaken är i stället att Sverige har haft en betydligt större invandring av flyktingar, än dom andra länderna. Flyktingar har generellt haft lägre utbildning och svårare att få jobb - faktorer som man vet påverkar barnens utbildningssituation. Fler högutbildade som flyttar Invandringen till exempelvis Australien, Kanada och Nya Zeeland har till största delen omfattat högutbildade familjer, som flyttat dit för ett nytt arbete. Och då är det helt logiskt att det också går bättre för barnen i skolan. Men undersökningen visar också att det har betydelse för läsförståelsen, vilken svensk skola eleven går i. Det har en negativ effekt för invandrarbarnen att gå i en skola med många invandrare. Svårare med svenska i invandrartäta skolor –Vad vi ser är att invandrare på invandrartäta skolor presterar sämre. Det kan bero på att de får mindre kontakt med det nya språket och därmed hämmas i inlärningen av svenska, säger Skolverkets utredare Anders Auer. Snart ska skolverket delas. En av dom nya myndigheterna blir skolutvecklingsmyndigheten. Där säger Suss Forssman Tullberg att en av dom viktigaste uppgifterna blir att hjälpa invandrartäta skolor. - Jag tror att den rådande boendesegregationen syns i skolresultaten. Dom här eleverna har så många möjligheter som vi måste se till att ge dom och det är en skyldighet som utbildningssystemet aldrig kan backa ifrån.
Bengt Hansell
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.