Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färjor gick med vattentäta dörrar öppna

Publicerat torsdag 13 december 2007 kl 03.00
Samtliga bil- och passagerarfärjor ska kontrolleras.

Sjöfartsinspektionen ska kontrollera alla stora bil- och passagerarfärjor som trafikerar svenska hamnar. Inspektörer har upptäckt att flera utländska färjor har gått med vattentäta dörrar öppna till sjöss. Det oroar Johan Franson som är chef för Sjöfartsinspektionen.

– Vi ser de vattentäta dörrarna som en av de grundläggande säkerhetsgarantierna i samband med en kollision där det kan komma in vatten i fartyget. Vattnet får inte tillåtas att spridas i båten, för då kan den kantra, säger Johan Franson.

En färja är indelad i ett antal sektioner som skiljs från varandra av skott och särskilda vattentäta dörrar. Om det strömmar in vatten genom skrovet måste de dörrarna vara stängda för att inte hela färjan ska vattenfyllas och kantra.

Ska kunna fjärrstängas
Enligt den svenska sjöfartsinspektionen får dörrarna bara hållas öppna till sjöss om de är av en modern typ som gör att de enkelt kan fjärrstängas om det skulle behövas.

Men den tolkningen av den internationella sjöfartskonventionen gör inte sjöfartsmyndigheterna i till exempel Finland, Estland, Lettland och Polen, länder vars rederiers färjor transporterar tusentals svenska passagerare årligen.

Svenska sjöfartsinspektörer har den senaste tiden stött på flera färjor som av sina hemländers myndigheter fått dispens att ha de vattentäta dörrarna öppna till sjöss, trots att de inte uppfyller de tekniska kraven. Det handlar om tre Tallinkägda färjor, en Viking Linefärja och en färja från det polska rederiet Pool Ferries.

Vill ha strängare tolkning
Johan Franson anser att olika nationella sjöfartsmyndigheter måste börja tolka regelverket på samma sätt och ska nu driva den svenska linjen om strängare regeltolkningar internationellt.

– Svenska sjöfartsinspektionen tolkar de internationella reglerna som gäller för vattentäta dörrar och möjligheten till dispens från de reglerna strängare än vad vissa andra länder gör. Den här frågan ser vi så pass allvarligt på att vi avser att ta upp den i den internationella sjöfartsorganisationen, säger Johan Franson, chef för sjöfartsinspektionen.

Helena Edström
helena.edstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".