Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Försäkringsbolagen ska bli bättre på trafikskador

Publicerat torsdag 30 januari 2003 kl 07.43
Människor som skadas i trafkolyckor bör kunna överklaga försäkringsbolagens beslut hos en reklamationsnämnd. Det skriver finansinspektionen i en ny rapport till regeringen.
Försäkringsbolagen måste också skärpa rutinerna för handläggningen av trafikoffer. Det tar alldeles för lång tid. Eva Ekström som är tillförordnad avdelningschef vid inspektionen säger att det är oklart varför vissa trafikskadade får vänta så länge: – Då det gäller handläggningstider så har de generellt sett ökat sedan 1998. Det är inte bra och det är här vi inte riktigt vet varför de har ökat och nu skärper vi kraven på bolagens rapportering till Finansinspektionen men vi kräver också av försäkringsbolagen att de förklarar vad det här beror på, säger Eva Ekström. Osäkra medicinska bedömningar Finansinspektionen fick i somras ett uppdrag av regeringen att granska om försäkringsbolagens handläggning av trafikolyckor kunde förbättras. Bakgrunden var återkommande kritik av de långa handläggningstiderna, dålig statistik och osäkra medicinska bedömningar. Försäkringsläkarna ifrågasätts Försäkringsläkarnas kompetens och oberoende har också ifrågasatts. Därför föreslår Finansinspektionen nu att trafikskadenämnden i framtiden ska fungera som en reklamationsnämnd för trafikskadade, Eva Eriksson igen: – Jag tror att rollerna skulle renodlas om Trafikskadenämnden gjordes till en reklamationsnämnd och särskilt med hänsyn till den medicinska bedömningen, säger Eva Ekström.
Anna Larsson
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.