Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Små företag påverkas i köttfuskets spår

Publicerat lördag 15 december 2007 kl 16.00

Mindre styck- och charkföretag riskerar att slås ut efter fusket med köttfärsen inom Ica. Butikerna börjar rata det butikspackade köttet och köper istället köttfärs från de stora livsmedelskedjornas egna centrallager.

Kurt Lindström på styckningsföretaget Elko Kött i Stockholm är en av de som märkt av den minskade efterfrågan från butikerna.

– Ja vi har märkt av en minskning särskilt på Ica då.

Är det stort?

– Ja, 50 - 60 procent

Elko Kött styckar och säljer köttfärskött, det vill säga råvaran som man gör köttfärs av. Tidigare brukade företaget leverera omkring ett ton köttfärskött per dag till Ica.

Nu är man nere på runt 300 kilo om dagen, enligt Kurt Lindström, och skulle försäljningen minska ytterligare blir det tufft.

– Vi kan inte tappa mer.

Kan ni ta igen det här på något annat?

– Det tror jag inte.

Enligt personer som Ekot talat med märker hela branschen av en minskning av försäljningen av köttfärs. Fast mest drabbas mindre styckningsföretag som inte levererar köttfärskött till de stora livsmedelskedjornas centrala förpackningsanläggningar.

Enligt Åke Rutegård, vd för branschorganisationen Kött- och charkföretagen, finns det mellan 25 och 30 sådana mindre styckningsföretag i Sverige.

Han utesluter inte att vissa av dem kan tvingas lägga ner verksamheten.

– De är ofta känsliga för sådana här nedgångar, beroende naturligtvis på hur länge det varar.

På Ica centralt börjar man se ett ökat intresse från handlarna att köpa köttfärs från Ica:s centrallager i Västerås. Det säger sortiments- och inköpschefen Ola Andersson.

– Vi ser ju ett ökat intresse från våra butiker att flytta över produktionen och börja köpa mer av det centralproducerade köttet.

På Ica föredrar man att handlarna köper köttfärsen från centrallagret i stället för att mala och paketera den själv i butikerna.

– Vi skulle gärna se att man i större utsträckning köpte från vår gemensamma anläggning för en säkrare produkt.

Är det enbart en fråga om säkerhet eller har det med pengar att göra också?

– Det är klart att du har en effektivare produktion på ett ställe och du samordnar logistiken så det är klart att det finns en effektiviseringsfördel också, säger Ola Andersson, sortiments- och inköpschef på Ica.

Annika Carpman
annika.carpman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".