Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Säkerhet väger lätt för tung trafik

Publicerat torsdag 30 januari 2003 kl 16.04
Närmare varannan lastbil kör med övervikt. Det konstaterar Vägverket efter en omfattande kontroll på vägarna, där 3 av 4 fordon var överlastade på vissa ställen. Både Vägverket och Åkeriförbundet oroas över uppgifterna, eftersom det både sliter på vägarna och hotar trafiksäkerheten, men lastbilschauffören Mikael Hedén är inte förvånad.
– Ja, det händer ju. Det är ju ingenting som är ovanligt, inte vad man ser och hör, säger Mikael Hedén. Så du blir inte förvånad? – Nej, det blir jag inte. Vissa frakter är ju per ton och vissa per kilometer, så att kör du per ton så är det klart att du kan tjäna pengar på att ha litet överlast var dag. Ja, problemet med överlaster är betydligt större än man trott. Det framgår av studien som är den första större i sitt slag, där Vägverket med hjälp av ny mätteknik som fästs under broar på 15 platser i landet i hemlighet kontrollerat vikten på 8 000 tunga fordon. På flera håll bröt upp mot 75 procent av de lastbilar som passerade mot viktreglerna, något som både sliter på vägarna och hotar trafiksäkerheten. Jakt på vinst kan vara orsak En orsak kan vara jakten på vinster som gör att åkare medvetet lastar för mycket och då är det svårt för chauffören att göra något, säger Majk som själv varit med om just det här. – När de tar över en trailer i hamnen till exempel, jag menar, antingen vägrar man hämta trailern i hamnen eller blir man arbetslös. Så ser det ut. Det är ganska tufft. På Svenska åkeriförbundet har man varit medveten om att problemet finns, men inte i den här omfattningen, säger vd:n Jan Sandberg: – Jag tycker att de här siffrorna är beklagliga, och även om det här bara är en preliminär analys krävs det åtgärder, och vi måste själva göra en hel del i branschen. Vi kan tillsammans med andra också försöka komma till rätta med det här problemet, säger han. Men vems fel är det att det har blivit så här då? – Ja, i vissa fall är det ju föraren av fordonet som är ansvarig för själva lastningen, men vi kommer ju inte ifrån att det är åkeriföretagaren som har att se till att det finns rutiner och att personalen får den utbildningen som krävs för att inte åka med överlast.
Anna-Karin Front, SR Jönköping, och Daniel Rundqvist

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.