Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kulturkrönikan 23 december

Publicerat söndag 23 december 2007 kl 13.00

Kulturkrönikan dan före julafton kretsar kring Jesus. Är Bibelns Jesus historiskt sann? Eller blev han förväxlad med en verklig person? Eller läser vi Bibeln för enkelt - på jakt efter en exakt sanning som aldrig fanns eller avsågs?

I en höstartikel i DN togs frågorna upp av tidigare ärkebiskopen K G Hammar. Författaren Hjalmar Söderberg fann i en bok 1932 att Jesus och rövaren Barabbas egentligen var samma person. Barabbas på arameiska betyder faderns son, det som Jesus kallade sig. Fridsfursten på korset skulle vara en kristen efterkonstruktion.

Häromåret tyckte sig författaren Lena Einhorn efter många års forskning istället ha funnit att Jesus och Paulus var samma person. Hammar tycker inte att frågorna är avgörande: Bibeltexterna ingår i en mångtydighetens tradition som inte söker vår tids ytsanningar utan de existentiella djupen i frågan om vad det innebär att vara människa, skriver Hammar.

Första delen av påven Joseph Ratzingers bok om Jesus finns sen en tid på svenska och kommenteras av bland andra teologen Anders Ekenberg i tidskriften Signum. Inte heller för Ratzinger tycks frågan central. Han nöjer sig med att Jesusbilden i Bibeln är ”logisk, förståelig och rimlig”. Ratzinger förefaller liksom Hammar se huvudsaken i Jesusbilden som en bild av människans villkor - en berättelse med omistliga budskap om människolivet, skriver Ekenberg. Jesus är också krävande och djärv, inte bara en mjukis, hävdas i påvens bok.

Jesusgestalten tycks alltmer intressera också vår tids författare. Till och med den nyligen avlidne så kallade hårdkokte Norman Mailer hann på gamla dar ge ut en roman med den raka titeln Evangelium enligt Jesus. Romanen hör inte heller till författarens sämsta. Jesus - snickarsonen som omgav sig med det enkla folket och predikade kärlek så rakt att fienderna snart samlade sig - möter här mer som sårbar människa än gudason.

När Mailer presenterade romanen vid ett Sverigebesök kallade han Bibelns berättelse om Jesus för västerlandets starkaste, tyvärr ofta serverad av en mossig kyrklig överhet.

Genom alla tider lika drabbande förblir enligt Mailer Jesus förödande ord till fariséerna:

”Ni blinda hycklare som försummar det viktigaste - rättvisa, barmhärtighet, kärlek - ni silar mygg men sväljer kameler.” ”Ni är som vitkalkade gravar! Utanpå ser de prydliga ut, men inuti är de fulla av de dödas ben!”

Mailer lyfter inte bara fram den milde Jesus, utan också vredens, som hos den man som drev månglarna ur templet. I romanen ekar djävulens teaterviskningar till den Jesus vars sista tanke på korset gick till de fattiga:

”Innan allt har nått sitt slut kommer de rika att äga dig också. De kommer att sätta upp din bild på alla väggar. De allmosor som samlas in i ditt namn kommer att fylla kassakistorna i mäktiga kyrkor”.

Faktum är att det i delar av julhandeln är förbjudet att påminna om varför julen firas. I DN 9 december noterar Leif Zern att religiös förkunnelse är tabu i svenska köpgallerior - ofta ägda av utländska storägare. Zern sammanfattar:

Kristus körde ut månglarna ur templet - idag kör månglarna ut Kristus.

Johannes Ekman
johannes.ekman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".