Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kristdemokrater satsar i storstäder

Publicerat fredag 31 januari 2003 kl 07.24
Det är i storstäder och bland till exempel invandrare och ungdomar som kristdemokraterna ska storsatsa inför nästa val. Det framgår av en intern handlingsplan, som Ekot tagit del av, och som på fredagen behandlas i samband med partiets kommundagar i Jönköping.
Framför allt ska partiet bli tydligare, säger man. Trots att valresultatet var det näst bästa någonsin, blev valet förra året en besvikelse för många kristdemokrater. I skuggan av folkpartiets framgångar tappade man till och med initiativet i hjärtefrågor som äldreomsrog och sjukvård. Slå igenom mediabruset Enligt den interna handlingsplan som Ekot läst, ska partiet nu därför satsa på några få profilfrågor där man tydligare kan slå igenom i mediabruset. Det är framför allt i storstäderna satsningen ska ske. I de 15 största kommunerna ska tre profilfrågor lyftas fram på varje plats, förträdda av varsin kandidat. Just storstäderna har varit partiets svaga kort, det medger Acko Ankarberg som är en av dem som varit med och tagit fram handlingsplanen: – Vi tappade i valet i storstäderna, framför allt. Det är mycket av debatten som fokuserar på storstäderna, och där måste vi bli bättre på att bryta in och träffa nya människor och få nya mötesplatser där vi kan diskutera politik. Oroas av fördomar Men partiledningen oroas också över det man kallar fördomar om kristdemokraterna. Därför ska bilden av partiet ändras, bland annat genom att lyfta fram nya frågor. Ungdomsfrågor, miljö, löntagarfrågor och inte minst integration, där partiledningen anser att det finns en stor målgrupp att vinna. I handlingsplanen står det också att man med kraft ska verka för en ändrad bild av partiets jämställdhetspolitik. – Vi behöver bli tydligare mot allmänheten och omvärlden om att kristdemokraterna är ett parti som står öppet för alla, och också att våra grundlägagnde frågor ligger fast. Har det varit för mycket tal om barnfamiljer och företagare, och för lite om andra grupper? – Det kan aldrig bli för mycket om barnens situation, och inte heller för mycket om behovet av företag för att vi ska tillväxt, och därmed pengar för allt det som är viktigt. – Men det måste finnas en balans, och det märker vi att vi har saknat ibland. Bland annat är det balansen att vi inte enbart diskuterar vad som kan uppfattas som företagar- och arbetsgivarfrågor. Man måste även lyfta fram löntagarperspektivet på ett bra sätt.
Daniel Rundqvist
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.