Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

EU vill tvinga fram miljövänligare bilar

Publicerat onsdag 19 december 2007 kl 05.15

Veckan efter klimatmötet på Bali försöker EU att göra allvar av försöken och minska utsläppen från trafiken. På onsdagen ska EU-kommissionen presentera ett förslag om hur den vill tvinga europeiska biltillverkare att få ner utsläppen från nya bilar.

Det är som vanligt. Alla vill göra något för den goda saken men ingen vill göra mer än någon annan.

EU-kommissionen vill få fram tvingande åtgärder för att de europeiska biltillverkarna inte ska bygga bilar som släpper ut mer än 120 gram koldioxid per kilometer.

Böter
Grundtanken med förslaget är att biltillverkarna ska betala böter för varje gram utöver gränsvärdet som bilen släpper ut från och med 2012.

In i det sista pågår nu förhandlingar mellan industriintressen och miljöintressen och mellan företrädare för EU:s olika medlemsländer.

En viktig kompromiss har bilindustrin redan fått igenom: det är inte den enskilda bilen som måste klara gränsvärdet utan genomsnittet av de bilar en tillverkare producerar. Alltså om man gör pyttebilar som drar väldigt lite bensin kan man samtidigt också tillverka stadsjeepar och ändå klara sig undan böter.

Bensintörst
Men säg den som är nöjd. Biltillverkarna i Sydeuropa som gör de små bränslesnåla bilarna tycker att de som gör de stora bensintörstiga bilarna ska ta den största smällen. Men det vill storbilstillverkarna inte höra talas som.

Sedan handlar det om hur mycket biltillverkarna ska betala för de bilar som släpper ut för mycket växthusgaser.

EU:s miljökommissionär Stavros Dimas sägs vara inne på 95 euro, alltså nästan nio hundra svenska kronor för varje gram koldioxid över gränsvärdet. Den tyska bilindustrin får hicka vid sådana siffror, det skulle kosta den miljarder.

Bråk
Och nästa förhandlingsfråga är var utsläppsminskningen ska göras. Kommissionens bud var att den ska göras i själva motortillverkningen. Men bilindustrin vill räkna annorlunda. Bättre däck, bättre växellådor och mer biobränsle som också minskar koldioxidutsläppen ska räknas in i bilen som helhet.

Bråket har fortsatt ända in i EU-kommissionen där industrikommissionären och miljökommissionären står mot varandra. Vem som får de andra med sig får vi veta efter kommissionssammanträdet på onsdagsförmiddagen.

Stefan Winiger, Bryssel
stefan.winiger@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".