Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

EU inför nya hårda krav på avgasrening

Publicerat onsdag 19 december 2007 kl 17.45

Koldioxidutsläppen från nya bilar som byggs i Europa ska om fem år vara högst 120 gram per kilometer, vilket är en fjärdedel mindre än i dag. Det är EU-kommissionen som föreslår kraftfulla åtgärder för att minska utsläppen av växthusgaser.

Trafiken flyter sakta utanför EU-kommissionen nu på eftermiddagen. På kommissionen har tjänstemännen nu tagit fram ett förslag för att tvinga biltillverkarna att göra bilar som släpper ut mindre koldioxid, när det inte har gått att nå resultat på frivillig väg.

120 gram koldioxid
Målet är att en nyregistrerad bil i Europa från och med 2012 inte ska släppa ut mer än 120 gram koldioxid per kilometer i genomsnitt. Nybilarna i dag ligger på 160 gram per kilometer, det skulle alltså vara en minskning med en fjärdedel.

Men det är en lång politisk process innan förslaget börjar gälla. Och flera länder i Europa är redan på krigsstigen. Vi kommer att försvara våra intressen sa Tysklands förbundskansler Angela Merkel i fredags, apropå avgaskraven.

Tyskland är känt för och tjänar mycket pengar på stora bränsleslukande bilar. Och att som kommissionen vill sätta avgaskraven utifrån bilens vikt tycker tyskar gynnar de sydeuropeiska tillverkarna som gör fler småbilar.

Betala böter
Tanken är också att tillverkarna ska betala böter för bilar som släpper ut för mycket växthusgaser och tillverkarna befarar att det ska kosta dem miljarder och är livrädda för det, och den europeiska bilindustriföreningen sa nu på eftermiddagen att den kommer att använda alla sina politiska kontakter för att försöka stoppa förslaget.

För oss vanlig bilägare finns det också privatekonomiska aspekter. Det blir billigare att tanka en bil som drar mindre bensin, men å andra sidan blir en ny bil omkring 12 000 kronor dyrare att köpa - ungefär så mycket tror kommissionen att tekniken som minskar utsläppen kostar utslaget per bil.

Stefan Winiger, Bryssel
stefan.winiger@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".