Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ryktet om skivbutikens död överdrivet

Publicerat torsdag 20 december 2007 kl 07.32

Många är de som har dödförklarat den traditionella skivbutiken. Kunderna handlar mer på internet och från musikbranschen hörs varningsropen om nedladdningens effekter. Men nu börjar det dyka upp nya varianter av den klassiska skivbutiken.

Det finns inga exakta siffror på hur många skivbutiker som försvinner varje år, men en uppskattning är mellan tio och 20 butiker. Det säger skivbolaget Universals försäljningschef Jonas Thulin som ansvarar för försäljningen ut till butikerna.

Men mitt i den dystra utvecklingen verkar det vara något på gång. Nya typer av butiker som säljer mer än bara skivor ploppar upp över hela landet. Butiker som även satsar på filmer, böcker och tv-spel.

– Vi har öppnat en ny butik i Motala, vi har öppnat en ny butik i Linköping och vi har öppnat ny butik i Jönköping, säger Istvan Beres som driver Skivlagret, en butikskedja han har stora planer för.

Butiken ska vara för hela familjen
Målet är att nå 60 butiker före 2010. Istvan Beres satsar på det han kallar familjekonceptet.
– Det bygger på att man vänder sig till hela familjen. Man säljer mer än skivor, man säljer böcker, spel och film också.

Göteborgsbaserade skivkedjan Rocks har gjort samma analys som Skivlagret och satsar på ett liknande koncept. Strategin får tummen upp av Lars Sudow, som ansvarar för det som kallas entertainmentprodukter på marknadsanalysfirman GFK.

– Det har ju ryktats om butikers tidiga död ganska länge, det vill säga att internetshoppingen skulle ta över. Å andra sidan förefaller det som om det är en trend att shopping har blivit ett nöje i sig.

– Därvidlag kommer det nog säkerligen att behövas den här typen av butiker också. Jag tror de har en god chans att överleva bra lång tid, säge Lars Sudow.

Brittiska förebilder
Inspirationen kommer från flera håll, enligt Lars Sudow. I Norge finns till exempel tre liknande kedjor som alla är framgångsrika. Istvan Beres har tittat mycket på de brittiska kedjorna HMV och Virgin Megastores och han tror på sitt familjekoncept.

– Jag tror att de som bara försöker överleva som en traditionell skiv- eller spelbutik kommer att ha det tufft. Jag tror att man måste samla de här varugrupperna och ge kunderna en större upplevelse i butik. Alla våra varor är lätta att få tag i både lagligt och olagligt hos alla möjliga aktörer.

– Jag tror att den som vinner är den som har det starkaste konceptet, säger Istvan Beres, vd på Skivlagret.

Fredrik Andersson
fredrik.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".