Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Reklamkrig mellan elektronikjättar

Publicerat söndag 23 december 2007 kl 03.00

Mitt i julruschen har det pågått ett reklamkrig mellan Elgiganten och Media Markt. Striden gäller formuleringar som ”bredast utbud” och ”lägsta priserna”. Men frågan är vilken effekt reklamen har och om kunderna bryr sig.

– Får man det intrummat många gånger att det är ett lågt pris så lägger det sig nog bak i huvudet, så jag blir nog också lurad trots att jag tror att jag är jättekritisk, säger kunden Åsa Hagelstedt.

I november stämde Elgiganten Media Markt i Marknadsdomstolen, som förbjöd Media Markt att använda påståenden i som ”De bästa priserna hittar du här” och ”Europas största elektronikkedja” i sin reklam.

Slog tillbaka
Men Media Markt slog tillbaka och i december förbjöd marknadsdomstolen Elgiganten att hävda att kedjan har ”Det bredaste sortimentet av märkesvaror”.

Micael Dahlén är docent i marknadskommunikation på Handelshögskolan i Stockholm. Han tror att kunderna har blivit mer eller mindre immuna mot den här typen av reklambudskap och välkomnar Marknadsdomstolens domar.

– Det finns fördelar för konsument och företag. För konsument självklart att det blir mer vederhäftig information, att man kan lita på informationen och på så sätt gynnar det företagen också att konsumenterna vågar lita mer på företagen, säger han.

Ta på allvar
Media Markt vill inte kommentera Marknadsdomstolens domar, men Elgigantens svenska vd, norrmannen Anders Nilsen, säger att det är viktigt att ta detta på allvar och bara kommunicera budskap som är helt korrekta, för att inte förlora kundernas förtroende.

– Vi löper den risken om vi inte kan stå till 100 procent för det budskap vi går ut med. För Elgiganten är det viktigt att ha 100 procent förtroende på det budskap som vi sänder ut, säger han.

Blir nogrannare
Micael Dahlén på Handelshögskolan tror att elektronikkedjorna kommer att bli noggrannare i sin kommunikation.

– Jag tror att just att det kommer upp i domstol gör att man inser att det inte är värt att arbeta så här, särskilt när det synliggörs i mediala sammanhang. Då blir förlusten större om man beter sig på ett sätt som inte är riktigt, säger Micael Dahlén. 

Fredrik Andersson
fredrik.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".