Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Spritreklam blir tillåten i tidningar

Publicerat onsdag 5 februari 2003 kl 16.55
Nu blir det möjligt med alkoholreklam i svenska tidningar. Detta efter en dom på onsdagen i Marknadsdomstolen, som lutar sig mot att Sverige måste följa EG-rätten. Den svenska lagen måste nu ändras, men folkhälsoministern Morgan Johansson kommer att vilja begränsa de nya reklamförutsättningarna.
– Vi kommer att försöka ta det finländska exemplet och se vad vi kan göra för att behålla förbudet för spritreklamen, säger Morgan Johansson. Vi kommer att gå fram med en begränsning när det gäller reklam riktad till barn och unga. Vi kommer också att se över hur vi ska tolka måttfullhetskravet. Handelshinder Marknadsdomstolens dom innebär att det får vara alkoholreklam i svenska tidningar. Sveriges alkoholreklamförbud uppfattas som ett handelshinder och strider mot EG-rätten. Det började för flera år sedan då Konsumentombudsmannen, KO, stämde tidningen Gourmet, som hade tagit in annonser för vin och whisky. Friande dom Tingsrätten friade då Gourmet, vilket ledde till att andra tidningar också tog in alkoholreklam. Men KO gav sig inte utan överklagade till högsta instans, Marknadsdomstolen, som nu alltså kommit fram till samma sak som tingsrätten. Förbudet anses inte längre motiverat av folkhälsoskäl, men det håller inte folkhälsoministern Morgan Johansson med om: – Det är ett bakslag för svensk alkoholpolitik Samtidigt finns det inget annat att göra för oss nu än att försöka tolka Marknadsdomstolens dom och försöka att i så stor utsträckning som möjligt begränsa de reklamförutsättningar som nu Kommer att finnas, säger han. Kan alkoholreklamen få samma bestämmelser som cigarettreklamen har? Det vill säga i princip bara ett paket med varningstext. – Vi får se vad vi kan göra för att se till att reklamen också fortsätningsvis kommer att leva upp till kraven om måttfullhet. Jag vill inte i detalj säga vad som kommer att ske, säger hälsoministern. Väntar konkurrens Nu väntar sig Gourmets chefredaktör Jan Nilsson konkurrens om alkoholannonsörernas mediebudget: – Ja, vi vill helt enkelt tjäna pengar på det här, säger han. Vad har ni fått för reaktioner från tidningskolleger? – Gratulationer framförallt. Det är sånt man får en dag som den här. Jag kan tänka mig att det finns en hel del tidningar som ligger i startgroparna för att agera bärare av såna här annonser, säger han. En av dessa är Peter Melin, Kristianstadsbladets chefredaktör och ansvarige utgivare: – Nu kan inte jag lagligen stoppa en annons, utan måste ta in den. Och vi har tagit ett principbeslut, att när den här domen kommer så ska vi i stort sett acceptera alkoholreklam, säger han. Domen gäller inte tv Men det kan vara klokt att sakta i backarna lite grann. För det första berörs inte kommersiell radio och tv överhuvudtaget av dagens dom. För det andra finns det fortfarande ett krav på att all alkoholreklam, oavsett var den dyker upp, måste vara måttfullt utformad, så den inte framkallar allt för stor lust att dricka. Därför menar Annonsörsföreningen att det är för tidigt att dra slutsatsen att det nu är fritt fram för all typ av alkoholreklam i vilka tidningar som helst.
Helena Jansson och Alexander Norén, Ekot, samt Anders Liljekvist, SR Kristianstad
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.