Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lag mot alkoholreklam kan skärpas

Publicerat torsdag 6 februari 2003 kl 05.00
Onsdagens friande dom i Marknadsdomstolen om reklam för alkohol som gjorts i tidningen Gourmet kanske inte innebär en friare alkoholreklam i Sverige. Regeringen får nämligen ett brett politiskt stöd för att skärpa lagen och strama upp reglerna för alkoholreklam.
Det är bara moderaternas Per Bill som skiljer ut sig och tycker att domen är bra, men han tror ändå att det kommer bli en stramare lag. – Sveriges riksdag består ju av sex stycken förbudspartier och sedan moderaterna så att det är inte förvånande att du hittar ganska samstämda ”usch” och ”fy” efter en sådan här dom, men vi har ju EU på vår sida och det är helt klart att den här lagen har varit olaglig ur EU-synvinkel, säger Per Bill. Ensamma om att gilla domen Per Bill och moderaterna är alltså ensamt om att gilla domen från Marknadsdomstolen som alltså innebär möjlighet för tidningar att ta in alkoholreklam. Alla andra partier från vänster till höger – från kristdemokraterna till vänsterpartiet – är kritiska mot domen. Kristdemokraternas Chatrine Pålsson säger till exempel att Marknadsdomstolen inte tagit sitt ansvar för folkhälsan, och vänsterpartiets Ingrid Burman anser att arbetet för att skärpa den svenska lagen måste snabbas på. ”Lagen fungerar inte” – Vi har ju ett lagstiftat förbud mot alkoholreklam, men läget just nu är ju det att den lagen inte fungerar och då måste vi fundera på om vi kan hitta någon form av ny lagstiftning eller om det här innebär att EU:s alkoholliberala politik får genomslag. Det är bekymmersamt om det är så, säger Ingrid Burman. Bara någon timme sedan domen i Marknadsdomstolen presenterats aviserade folkhälsominister Morgan Johansson just en ny lag som ska börja gälla från årsskiftet som stramar upp reklamreglerna. Bland annat vill Morgan Johansson ha stopp för sprit-reklam – alltså nej till reklam för whiskey, gin och vodka, och även ett stopp för reklam som riktar sig till barn, och en sådan skärpning får stöd av folkpartisten Gabriel Romanus som befarar en ökad konsumtion med marknadsdomstolens dom. ”Gör det som regeringen flaggar för” – Min personliga uppfattning är att man ska göra precis det som regeringen nu flaggar för, nämligen se hur mycket man kan bevara utav vår nuvarande lagstiftning. Det är ju ändå så att den här lagen har antagits i Sveriges riksdag med väldigt stor majoritet, och det är litet märkligt om den ska kunna upphävas bara genom en domstolstolkning, säger Gabriel Romanus. Moderaternas Per Bill anser att domen kan innebära en ökad konsumtion, men att det är ganska lite jämfört med den totala ökningen, och han håller med Morgan Johansson om att restriktioner för reklam mot barn och unga vore bra, men anser i övrigt att reklamen bör vara helt fri.
Edvard Unsgaard

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.