Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elbolagen nya storkunder för SMHI

Publicerat måndag 10 februari 2003 kl 07.40
Den avreglerade elmarkanden har lett till att specialanpassade väderprognoser blivit en mångmiljonprodukt. För att kunna köpa el vid rätt tillfälle och till rätt pris håller sig flera elbolag numera med egna meteorologer. För SMHI har elmarkanden blivit guld värd.
– De som har produktion är beroende av nederbörden och efterfrågan på energi beror ju mycket på temperaturen. Vi har alla de stora elbolagen som kunder, säger Lennart Larsson är säljansvarig mot energibranschen på SMHI. Idag är elbolagen beroende av era tjänster? – Ja det kan man säga, både bolag som producerar och distribuerar. Utifrån era prognoser handlar eller säljer man? – Ja det gör man. El är idag en handelsvara. Är tillgången på till exempel vattenkraft stor, så sjunker priset. Är det brist eller extra stor efterfrågan så ökar priset. Med hjälp av väderprognoserna kan bolagen agera i rätt tid, väntas det mycket regn, hur blir det med snösmältningen, och måste man lagra upp för en kommande kallperiod. Kunskaper som varit extra viktiga nu i vinter med brist på el och temperaturer som åkt berg ocgh dalbana. SMHI har idag alla stora bolag som kunder och förtjänsten är god, säger Lennart Larsson. – Det handlar om rätt stora pengar. Hur stora då? – Vi kan väl prata om tvåsiffriga miljonbelopp. Det här är en god affär. Flera av dom stora elbolagen har numera dessutom anställt egna metereologer som tolkar den väderinformation som kommer från SMHI Gunilla Sundberg är meteorolog hos Sydkraft i Malmö. – Vi har många olika behov som jag ska möta. Dels så har vi egen produktionsplanering, leveransplanering av Sydkrafts produktion, dels har vi många olika modeller som behöver data, prisprognoser till exempel, säger Gunilla Sundberg på Sydkraft. Våra portföljsförvaltare och handlare vill ha ett beslutsunderlag för hur markanden reagerar på väderprognoserna. För elbolagen är väderinformationen oumbärlig, säger Jonas Abrahamsson, som är chef fär Sydkrafts elhandelsbolag. – Analyserna är själva fundamentet. Utan en framgångsrik prisanalys där meteorologin är en viktig input spelar det ingen roll hur bra man är på övriga saker. Har Sydkraft tjänat på att anställa en meteorolog? – Ja det har höjt kvaliten på våra prisanalyser vilket i sin tur leder till bättre affärsbeslut i det dagliga arbetet. För SMHI ser energibranschen forsatt lönsam ut. Redan idag har man dom flesta stora bolagen i Norden. Nu blickar man ut mot övriga Europa, säger Lennart Larsson. – Avregleringen kommer i Europa och det blir handel med el i Europa. Vi har en fördel framför andra väderföretag och nationella vädercentra i Europa eftersom vi varit med. Vi har de tjänster som efterfrågas, säger Lennart Larsson. Hur stora kan ni bli i Europa? – Vi hoppas vi ska kunna bli bland de tre största leverantörerna på väder mot energisidan i Europa, säger Lennart Larsson på SMHI.
Daniel Rundqvist
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.