Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Besked om Hallandsåstunneln fredag

Publicerat onsdag 12 februari 2003 kl 07.17
På fredag meddelar Miljödomstolen sitt slutgiltiga beslut om Banverkets tunnelbygge genom Hallandsåsen. Sedan bygget startade för tio år sedan har projektet förföljts av motgångar och misslyckanden.
Vattenläckaget blev dubbelt så stort, som man hade tillstånd till och tätningsmedlet Rhoca Gil skadade människor som arbetade i tunneln och kor som drack av vattnet i bäckarna. I infrastrukturpropositionen 2001 sade regeringen att bygget ska fullföljas om Miljödomstolen och Båstads kommun säger ja. ”Djupt schizofrent” – Det är ju liksom ett fängslande dokument. Det är ju då djupt schizofrent; å ena sidan betonar man hela tiden vikten av att beslut ska vila på samhällsekonomisk grund, å andra sidan satsar man på en serie mycket olönsamma projekt som citytunneln i Malmö, Hallandsåstunneln och sådant som då drivs vidare av nationell prestige, säger Gunnar Falkemark, docent i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, som har studerat besluten i det här ärendet. Banverket och Skanska kommer att få brottas med samma problem som stoppade bygget 1997, om det blir ett ja från miljödomstolen: svårarbetat berg med stort vattenläckage. Naturen kommer att påverkas Invånarna på åsen som under bygget har fått se sina brunnar sina har nu utlovats kommunalt vatten av Banverket innan man börjar sänka grundvattnet, men grundvattensänkningen på 100 till 150 meter kommer att påverka naturen med risk för uttorkning av våtmarker, sumpskogar, ängar och åkermark. Redan har projektet kostat dubbelt så mycket som beräknat – 2 miljarder kronor, och det beräknas kosta uppåt 4,5 miljarder ytterligare innan det är färdigt. – Vi har ju då en enorm kostnadsfördyring på drygt tio år, och den här kostnadsfördyringen är ju i omfattningen 5-10 gånger och vi har en försening på 15 år, säger Gunnar Falkemark. Men det här ska ju till för att främja järnvägstrafiken, som ju anses miljövänlig? – Jo, rent allmänt är det väl så att järnvägen är miljövänlig jämfört med de omfattande transporter som nu sker på vägarna. Samtidigt är det ju inte rimligt att godkänna varje järnvägsprojekt hur som helst. Miljödomstolen har varit kritisk till det beslutsunderlag för fortsatt tunneldrivning som har lämnats av Banverket. I flera omgångar har domstolen krävt kompletteringar på en rad punkter. Domstolen har kritiserat beräkningar Framför allt har domstolen ansett att Banverkets modellberäkningar har varit bristfälliga. Banverket har räknat med att jordtäcket på åsen är i medeltal 10 meter. I själva verket har det visat sig att jordtäcket över stora områden bara är mellan 1 och 2 meter, och det har betydelse för effekterna på naturen när grundvattennivån sänks, men det finns förklaringar till att regeringen och Banverket vill fullfölja detta megaprojekt, säger Gunnar Falkemark: –Man har bundit upp sig på ett tidigt stadium, man har investerat mycket pengar och väldigt mycket prestige. Så en viktigt förklaring är helt enkelt att det vore mycket pinsamt om man inte kunde driva det här projektet vidare. Jag tror också att det är väldigt viktigt att det vore pinsamt för Sverige som högteknologisk nation om man liksom inte kunde forcera ett berg, säger Gunnar Falkemark.
Ingrid Gustavsson

Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.