Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lag kan stoppa trängselavgifter i Stockholm

Publicerat måndag 17 februari 2003 kl 05.00
Det måste göras förändringar i den svenska lagen om det ska bli ett försök med trängselavgifter för biltrafiken i Stockholm. Det säger stadsdirektör Bosse Sundling i Stockholm. Det hänger helt på riksdagen och regeringen att ta fram en lag som tillåter att skatt kan tas ut på bilar som kör i Stockholm.
– En majoritet i riksdagen är för projektet och därför utgår jag från att de kan hitta en juridisk lösning som når en riksdagsmajoritet. Vad har Stockholms kommun för möjlighet att påverka att det här kan införas? – Juridiskt sett ingenting. Där får vi avvakta Stockholmsberedningens förslag. Oklart om det är möjligt Stockholmsberedningen lyder under Näringsdepartementet och leds av vänsterpartisten Kenneth Kvist. Till sommaren ska de ha tagit fram ett hållbart förslag. Men fortfarande är det mycket oklart om det är möjligt säger Kenneth Kvist. – Juridiken är det största problemet. Avgifter får tas ut på nyanlagda vägar. Men för gamla vägar och gatunät som en gång finansierades med skatt så kan man inte komma i efterhand med en avgift för det som redan är betalt. Alltså måste detta bli en skatt. Stockholms kommun kan alltså inte ta ut någon avgift av bilarna. Detta beror också på att en kommun inte har rätt att beskatta andra kommuners invånare som också kör omkring i Stockholm. Riksdagen måste besluta Det är alltså regering och riksdag som måste fatta beslut om att införa trängselavgifter på försök. Pengarna kommer sedan att gå in i statsbudgeten. Den politiska ledningen i Stockholm har sagt att pengarna som kommer in ska gå till att bygga ut kollektivtrafiken, men det blir i så fall via statens kassa. Planerna på att genomföra försöket med trängselavgifter hösten 2004 har mött stark kritik. De borgerligt styrda kranskommunerna är avvisande till att samarbeta och väntas utebli när Stockholm kallar till möte i frågan på onsdag den 19 februari. Flera planerar också folkomröstning i samband med folkomröstningen om EMU i höst. Folkomröstning MRF, Motormännens riksförbund har samlat in över 30 000 namn för att få till stånd en folkomröstning i Stockholm, och det vill också majoriteten har men först 2006 sedan försök med trängselavgifter genomförts. Vägverket har också synpunkter. Vägdirektör Hans Rohde säger till Ekot att han befarar att trängselavgifter kommer att ge ökad trafik på Essingeleden som är en statlig väg. Stadsdirektör Bosse Sundling i Stockholm vill försöka få med även Essingeleden i försöket med trängselavgifter.
Erik Ridderstolpe

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.