Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hårdare tag mot svarttaxi förbereds

Publicerat måndag 17 februari 2003 kl 12.07
Regeringen ska nu se över lagstiftningen för att ge polisen bättre möjligheter att ingripa mot svarttaxiförare, som enligt Svenska Taxiförbundet, dyker upp på allt fler ställen i landet.
Alex, en av dem som kör taxi svart på helgnätterna, tror att ökningen beror på att det för många inte finns så många alternativ till sysselsättning. – När man har löpt linan ut i det som samhället erbjuder så hamnar man lätt utanför, säger han. Då finns det bara två val. Antingen gå i fördärvet fullständigt eller ägna sig åt någonting så man kan tjäna till sitt uppehälle. Taxiförbundet drivande Svenska Taxiförbundet, som representerar den lagliga taxinäringen, har i många år kämpat för hårdare tag mot svarttaxiförare som Alex. Thomas Winskog, förbundsdirektör, säger att kampen inte alls handlar om att de lagliga taxiförarna känner sig hotade ekonomiskt, utan att det är en större fråga än så. ”Kriminella nätverk” – Det här är inte taxiproblem, utan ett samhällsproblem, säger han. Den svarta ekonomin ökar hela tiden, och detta är en bidragande orsak. Det här är kriminella människor som bygger upp nätverk. – Det rör sig om personer som ofta är brottsbelastade med våld, misshandel och i vissa fall mord. Det är en kriminell verksamhet som för mycket annat med sig än att just transportera en person från A till B, säger Thomas Winskog. Inte bara i storstäderna Thomas Winskog säger att deras egna observationer visat att svarttaxi ökar i omfattning och att det inte längre är ett storstadsproblem. I Borås och Halmstad, och om två veckor även i Trollhättan, testar kommunen att under helgnätter stänga av den centrala delen av stan från biltrafik. Tillsammans med utökad kollektivtrafik nattetid, ser man det som det effektivaste sättet att motarbeta svarttaxi, i brist på skarpare lagstiftning. Svårt att fälla någon För i dag är praxis i domstol att någon måste ha konstaterats köra svart vid minst tre tillfällen, för att kunna fällas för att bedriva svarttaxiverksamhet. Vilket gör det svårt för polisen att ingripa vid ett enskilt tillfälle. I Norge har man ändrat på lagen så att det räcker med att bara erbjuda någon en svarttaxifärd, för att kunna fällas för brottet. Skulle vilja köra lagligt Och det är förändringar i en sån riktning som regeringen nu ska utreda, för att se hur polisen ska få större befogenheter att ingripa mot svarttaxiförare som Alex. Han säger att han gärna skulle köra lagligt, om han bara hade råd att ta taxikörkort – Det vore kul faktiskt, det skulle innebära större status än det här i alla fall, säger han. Om du själv fick välja mellan att ta en svarttaxi hem eller en taxi som tillhör ett etablerat bolag och det kostar lika mycket, vilken bil skulle du ta? – Givetvis en vanlig taxi, säger han. Varför? – I min vision av samhället finns ingenting som är svart, utan allting är vitt.
Alexander Norén
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.