Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt klara brand i Stockholms tunnelbana

Publicerat tisdag 18 februari 2003 kl 16.58
Brandsäkerheten i Stockholms tunnelbana har ökat de senaste åren, men brandförsvaret har inte beredskapen att klara en brand liknande den som inträffade i Sydkorea. Det säger Istvan Hornyak, brandingenjör på Stockholms brandförsvar.
– Den beredskapen vi har i Stockholms brandförsvar är ju dimensionerad på vardagshändelser mer och inte på sådana här exeptionella händelser som nu har inträffat, säger Istvan Hornyak som brandingenjör på Stockholms brandförsvar. Vad betyder det då? – Det betyder ju då att väldigt kraftiga brandförlopp i exempelvis tunnelsystem kommer vi också själva ha väldigt stora svårigheter med att hantera. Varje år anläggs ett tiotal bränder i tunnelbanan i Stockholm. Hittills har ingen lett till någon allvarligare olycka, och de flesta av bränderna självdör, mycket tack vare att de nya tunnelbanevagnarna som köptes in av Storstockholms lokaltrafik, SL, i slutet av 90-talet är byggda i material som det är svårt att sätta eld på. Säkerhetsrutinerna har på senare år också förbättrats i tunnelbanan. Numera stannar till exempel inte tågen om de befinner sig i en tunnel när någon drar i nödbromsen, utan fortsätter till nästa station för att underlätta evakuerings- och släckningsarbetet, men en större brand, liknande den i Sydkorea, skulle brandkåren alltså ha svårt att bekämpa. Trend som kan vara farlig Istvan Hornyak menar att trenden i samhället att bygga alltfler vägar och kommunikationer i tunnlar kan vara farlig: – Ser man på den utvecklingen som vi befinner oss i just här i Stockholm, och har framför oss, så har vi en tendens där vi vill flytta ner både biltrafik och tågtrafik under jord. Det är väldigt viktigt att man stannar upp och beaktar säkerhetsaspekterna i de diskussionerna, och ser till att vi får lösningar som vi medvetet har en bra säkerhetsnivå kring, säger han. Automatiska släckningssystem och sprinklers i tunnelbanevagnarna skulle öka säkerheten, och är något som SL borde överväga att installera, enligt Istvan Hornyak. En kostnadsfråga Frågan har också diskuterats av SL och Connex, som driver tunnelbanan, men enligt Christer Lindeman som är säkerhetsingenjör på SL är det delvis en kostnadsfråga: – Man har väl övervägt det till viss del när man beställde de nya tunnelbanevagnarna, men man tog slutligen beslutet att inte ha det och istället då försöka förebygga genom att installera brandlarm istället, säger Christer Lindeman. Är det en kostnadsfråga också? – Ja, självklart är det en kostnadsfråga, det är allting vad gäller tunnelbanan. Man får alltid göra en avvägning mellan så att säga kostnad och erhållen säkerhet, och det är alltid en svår vågskål att bedöma, va.
Magnus Thorén

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.