Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Intresset för veckotidningar ökar

Publicerat onsdag 19 februari 2003 kl 11.00
Intresset för it- och tekniktidningar minskar. Samtidigt läser allt fler veckotidningar som handlar om kändisar, mode, och heminredning och den sammanlagda ökningen för skvallerpressen var förra året mer än hundra tusen läsare. Det visar Sifo-Orvestos årliga undersökning av hur många läsare som nås av en viss tidning.
Virve Hedenborg på branschtidningen Dagens Media har analyserat siffrorna i undersökningen: – Jag tror att det dels beror på att priserna sänkts en del, så att det är ganska billigt att köpa de här tidningarna, och de kommer ganska ofta. Sedan har vi fått många fler kändisar i Sverige än vad vi hade tidigare. Det finns en miljard olika dokusåpor, och varje dokusåpa har sina kändisar. Det finns alltså många fler kändisar att relatera till. Framför allt unga läsare, som inte läser om kungahuset så mycket, kanske är intresserade av Baren-Johnny eller vad de heter. Kändisar och heminredning lockar mest Det är framförallt det ökande intresset för kändisar som syns i statistiken över veckotidningsläsandet. Men även gamla klassiker som Hemmets veckotidning och Allers ökar också. I stort sett är det mode, heminredning och matlagning som har ökat mest. Virve Hedenborg tror att det kan bero på att det osäkra läget i världen bidrar till att man i större utsträckning söker sig till hemmet. – Det kan bero på att när omvärlden känns rätt otrygg, så är vi måna om att ha det bra i vår närmiljö. När det känns oroligt utomlands, när det känns oroligt om man ska resa eller inte, så kan det vara skönt att pyssla om hemmet. Men det är svårt att veta, det här är bara siffror. Och förlorarna enligt undersökningen är den förut så heta teknik och it-branschen. – Man kan väl säga att data och internet och mobilteknik, som var väldigt hett för ett tag sedan, det är inte lika hett. Men fortfarande är det ju rätt många som har PC hemma och köper PC-tidningar för att veta hur de fungerar, men de ökar inte i samma takt som tidigare, det kanske är så man ska se det. – Sedan kan man säga att en ny teknik som kommer nu, det är digitalteknik. Var och en har en digitalkamera, och jag tror att inom kort kommer det att lanseras en och annan titel som handlar om just digitalfoto på samma sätt som det lanserades tidningar om internet för några år sedan, som nu antingen har lagt ner eller minskat. Medelålders köper mest I en kiosk i centrala Stockholm arbetar Janne Elfkvist och han kan bekräfta bilden som undersökningen visar: – Vi säljer mest av mode, skvallerpress och heminredningstidningar. Hur ser den typiske kunden ut? – Det kan vara från åldersmässigt, 20 upp till 70 – 80, så det är väldigt varierande. Men det kanske är medelåldern som köper mest heminredning. Skvaller är ju alla åldrar.
Sara Hägg
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.